Wednesday 25 October 2017

BERUBAH

"kau senangla..mak ayah kau org berilmu..ustaz ustazah..mak ayah aku, solat pun tak..bercerai berai..kaki pukul..kaki judi..macam mana aku nak solat kalau dorang pun tak pernah buat benda2 tu.."

"kau lainla, ambik kos pengajian islam, biah solehah belaka..aku ni ambik kos duniawi je..U pun biasa-biasa je..member aku ramai yang free hair kot..tak solat..couple..hisap vape..geng kunyit..geng halia..geng serai..daun limau purut semua ada..sebab tu aku susah sikit nak berubah.."

Tak jugak..

Asiah isteri firaun..duduk serumah dengan firaun kot, tapi dia still boleh beriman..

Isteri dan anak2 nabi luth, duduk dgn nabi kot..tapi diorang kufur..

Abu Jahal..Abu Lahab..bapa sedara nabi Muhammad tu, hari-hari jumpa nabi, dengar dakwah nabi, tengok mukjizat-mukjizat nabi, tapi sampai ke mati diorang kafir..

ramai lagi sebenarnya..😇

"habis tu mcm mana nak berubah..aku ni dah lama sangat tak solat..nasi dah jadi bubur..takleh buat apa dah..Allah mesti benci kat aku.."

taklah..nasi kalau dah jadi bubur..bila kita alter balik tambah ikan bilis sikit, bawang goreng, telur masin, kangkung, sambal kicap..sedap kan? kadang lagi sedap dari nasi campur..😊

pointnya kt sini, kalau kita betul2 nak berubah, kita takkan salahkan orang lain..kita takkan cipta alasan untuk terus-terusan bermalasan tanpa ada usaha untuk berubah..insyaAllah kalau niat kita nak berubah kerana Allah, Allah pasti mudahkan dan bukakan jalan untuk kita seluas-luasnya..

kerana Allah itu, Ar-Rahman dan Ar-Rahim..kasihNya pada seorang hamba, lebih hebat dari kasih ibu pada anaknya..dah pergi solat..dah azan kan?😊

No comments:

Post a Comment