Saturday 17 October 2020

UJIAN TANDA ALLAH SAYANG


Kita akan DIUJI dengan apa yang kita SAYANG sehingga terduduk tak berdaya. Lalu kita SEDAR bahawa tiada kebahagiaan melainkan melalui jalan SABAR dan REDHA menerima ketetapan dan keputusan Allah itu.


Selagi TIDAK REDHA nescaya akan LELAH berpindah dari satu usaha ke satu usaha. Dari zikir ke zikir. Dari doa ke doa. Dari air penawar ke air penawar. Dari umrah ke umrah. Dari solat ke solat. Dari sedekah ke sedekah.


REDHA adalah langkah pertama menuju jalan penyelesaian. Anak kunci kepada pintu KEBAHAGIAAN.


Buatlah pengakuan yang tulus di hadapan Allah. Ikhlas daripada hati yang dalam:


"Ya Allah... AKU REDHA bahawa ibu/ayah/keluarga/kesihatan/kewangan/pekerjaan/bos dan lain-lain, sebagai satu UJIAN daripada-Mu untuk aku mendapat redha-MU dan Syurga-MU, aku redha ya ALLAH. Aku redha ya ALLAH. Aku hamba-Mu yang sangat lemah, tidak ada daya dan upaya melainkan dengan pertolongan-Mu. Bantulah aku untuk melalui dan menghadapi UJIAN ini. Tunjukkanlah aku jalan-jalan kebenaran-Mu, bantulah aku untuk menjadi hamba-Mu yang sentiasa bersyukur."


Apabila Allah memberi kita ujian, Allah juga sedang memerhatikan tindak balas kita. Berhentilah memaksa Allah untuk mengikuti kehendak dan impian kita, kerana kita akan terus kecewa.


- Ustazah Asma' Harun -

No comments:

Post a Comment