Friday 20 May 2016

HUKUM MENJADI KEYBOARD WARRIOR.


Kita pernah di”viral”kan dengan kisah sepasang pengantin yang sedang bersanding, dimaki hamun oleh bekas isterinya suatu ketika dahulu. Belum lagi kisah tersebut surut, kita digemparkan pula dengan kisah seorang remaja perempuan yang mereka cerita dia diculik kerana ingin meluangkan masa bersama teman lelakinya. Tidak lama selepas itu, baru-baru ini kita di”viral”kan lagi dengan kisah seorang mahasiswa dari salah sebuah IPTA, tentang soalan kontroversi yang diajukan oleh beliau kepada Dr Zakir Naik dalam sesi ceramahnya.

Kisah-kisah tersebut mungkin berbeza, individu yang terlibat juga berbeza. Tetapi kesemua mereka menerima akibat yang sama, iaitu dimalukan oleh "keyboard-keyboard warrior" yang semakin berleluasa dewasa ini. Video, gambar, dan kata-kata mereka disebarkan dengan seluas-luasnya di seluruh persada media sosial tanpa sebarang tapisan.

Persoalannya, salah ke jadi "keyboard warrior"? Kami "share" je kot. Dalil mana dalil?

Sebelum persoalan tersebut dijawab, ingin saya jelaskan bahawa, menulis adalah satu perbuatan, di mana kita tidak menggunakan mulut untuk mengeluarkan kata-kata, tetapi menggunakan hati. Jika hati kita baik, maka baiklah tulisan, begitulah sebaliknya.

Jadi, berhati-hati dgn tulisan kita, kadang kita tidak sedar, ada antara perkataan kita, yang melukakan hati org lain.

Ada waktu, diam itu lebih baik, tidak perlu lantang sangat. Hendak menilai juga perlu bertempat. Takut kata-kata makan diri. Kita bimbang ada hati yang masih menyimpan setiap bait kata-kata kita. Andai dia terlihat sedikit silap kita, bimbang hati yang menyimpan 1001 rasa itu mula bertanduk.

Usah terlalu ghairah menjadi "keyboard warrior" hinggakan cerita sejengkal boleh jadi sedepa. Apatah lagi kalau berita itu palsu.

"Ingatlah ketika kamu menerima berita bohong itu dari mulut ke mulut dan kamu katakan dengan mulutmu apa yang tidak kamu ketahui sedikit pun, kamu menganggapnya remeh. Padahal dalam pandangan Allah itu soal besar."

"Sesungguhnya orang-orang yang inginkan perbuatn keji (berita bohong) itu tersebar dalam kalangan orang-orang yang beriman, mereka mendapat azab yang pedih di dunia dan akhirat. Dan Allah mengetahui, sedang kamu tidak mngetahui.."
[An-Nur :15 dan 19] 
(Sumber : Kitab Tafsir Ibn Katsir, Jilid 6, Halaman 24)

Imam Ahmad juga meriwayatkan dari Tsauban, dari Rasulullah SAW: "Janganlah kamu menyakiti hamba-hamba Allah dan mencela mereka, kerana barangsiapa yang mencari-cari aib saudaranya sesama muslim, nescaya Allah akan mencari-cari aibnya dan membongkarnya sehingga aib ke dalam rumahnya sendiri.." 
(Sumber : HR At-Tirmidzi no. 2032, dihasankan As-Syaikh Muqbil dalam Ash-Shahihul Musnad Mimma Laisa fis Shahihain, no. 725, 1/581)

Jadi, bersederhanalah dalam menegur, berlapang dada juga apabila ditegur. Hal ini kerana, jika kita sentiasa fikirkan apa kata orang, kita tidak akan dapat berbuat apa-apa. Tapi, jika kita tidak fikir langsung apa yang orang kata,  kita tidak akan belajar untuk menjadi lebih baik.

Moga setiap kata-kata kita, Allah nilai sebagai kebaikan dan diberi ganjaran syurga. Jaga dulu tepi kain sendiri, tapi awas! Jangan sampai tidak tutup bila lihat kain orang terselak!

“Do not let your tongue mention someone's fault, because we also have faults. And other people also have tongue.”

Muhasabah bersama. Semoga dengan keimanan menjadikan kita semakin matang.

Wallahu a'lam.


No comments:

Post a Comment