Saturday 6 August 2016

BOIKOT IKUT TREND~

Kadang-kadang saya tak faham bila perhatikan sesetengah orang yang sangat bersemangat tukar ''Default Picture" (DP) whatsapp, facebook, instagram, dan update status dengan perkataan-perkataan seperti 


#MYINTIFADHAH



#WESUPPORTPALESTINE



#WELOVESYRIA



Aktif berflashmob, aktif berdemonstrasi, aktif berpersatuan yang bertemakan Palestin dan Syria, tayang gambar kanak-kanak Palestin yang mati ditembak dan dibom.



Tetapi pada masa yang sama, bila selak "locker" penuh dengan produk-produk makanan yang menyokong zionis laknatullah. Produk Nestle sebagai contoh yang paling ketara. Milo, Maggi, Nescafe dan sebagainya.



Setiap kali "hang out" dengan kawan-kawan, mesti singgah Mcd, lepas tu bajet minum kopi hipster kat Starbucks.



Adakah tukar DP ni hanya sekadar trend yang akan luput dimamah masa?



Itu belum sentuh lagi kalau makan di kafe atau mana-mana kedai makan, mesti order Milo, Horlicks, Nescafe, Neslo (Nescafe + Milo), semua ni produk Nestle. Setiap kali saya makan di kafe tempat saya belajar, bersepah orang order Milo. Hampir setiap meja!



Saya pernah bekerja di beberapa kedai makan setiap kali cuti semester, saya juga berpengalaman bekerja di kantin sekolah, dan saya berani jamin, hampir 90% orang Malaysia khususnya Melayu Islam yang makan di kedai, akan memesan Milo sebagai minuman utama. 



Tidak terkecuali warga pendidik, golongan ustaz ustazah, yang bertudung labuh mahupun yang berniqob, tak terkecuali juga golongan mahasiswa Islam. 



Kajian menunjukkan bahawa rakyat Malaysia adalah pengguna terbesar minuman Milo di DUNIA. Ulang balik, di DUNIA wo. Bangga tak? 



Fakta ini dijelaskan apabila Nestle menerima anugerah pingat emas untuk Malaysia-Canada Business Excellence Award pada tahun 2006. 



Dinyatakan dalam laman web itu, 



" Malaysia menggunakan 90% dari penggunaan Milo di seluruh dunia. Ianya amat popular sehingga hampir setiap rumah mempunyai sekurang-kurangnya satu tin Milo. Dan hampir mustahil untuk mencari restoran atau kedai-kedai makan yang tidak menghidangkan minuman Milo."



Dan pernyataan ini telah diakui sendiri oleh Pengarah Urusan Nestle Malaysia, Sullivan O'Carrol dalam akhbar The Star Online. 



Beliau berkata, 



" Milo telah berada di negara ini hampir 60 tahun dan rakyat Malaysia merupakan pengguna terbesar di dunia."



Malangnya setiap hirupan itu akhirnya diterjemahkan oleh Nestle sebagai peluru yang digunakan untuk menembak dada saudara kita di Palestin. Dan ini berlaku hampir setiap hari di Palestin, sedang kita begitu enak dan santai menikmati Nescafe sebagai minuman di waktu pagi dan Milo pada waktu malamnya.



Ada pula yang menikmati minuman Neslo, iaitu gabungan Neccafe dan Milo dalam satu gelas di mana kedua-duanya juga adalah produk Nestle. Gandingan dua produk ini barangkali memberi kepuasan berganda-ganda kepada peminumnya, di mana setiap tegukan itu serentak dengan bedilan berganda-ganda juga ke atas bumi Palestin oleh Yahudi Laknatullah.



Kalau makanan pula, mi segera berjenama Maggi di mana ia juga merupakan produk Nestle, terjual dengan megahnya di pasaraya, kedai makan, kedai runcit, hatta di kiosk tempat saya belajar juga ada.



Produk Nestle ni khususnya Nescafe dan Milo telah menyumbangkan keuntungan sebanyak 63% di Malaysia. Dan keuntungan ini digunakan oleh Nestle untuk membantu Israel melenyapkan bumi Al-Aqsa itu.



Hasil "jasa baik" kita semua ini telah membawa Nestle ke tahap yang tinggi sehingga kini.



Syarikat Nestle juga telah menerima Jublee Award, disampaikan oleh Perdana Menteri Israel sendiri iaitu Benjamin Netanyahu sebagai tanda penghargaan padanya yang telah berjasa kepada kerajaan haram tersebut, sama ada melalui perdagangan atau pelaburan.



Berjasa di sini bermakna individu atau organisasi itu telah membantu ekonomi Israel dan meningkatkan kewangannya untuk membeli lebih banyak senjata api untuk membunuh rakyat Palestin, menghalau mereka dari tanah air sendiri dan membina binaan haram di atas tanah yang dirampas.



Membeli produk Nestle bermakna membantu dan mengiktiraf kerajaan haram Israel. Setiap sen yang dibelanjakan untuk membeli produk mereka akan sampai kepada kerajaan haram tersebut. Dan Israel akan menyampaikan setiap sen yang kita berikan dalam bentuk peluru yang dibedil ke atas umat Islam Palestin.



Oh ye, setiap produk Nestle yang kita jamah itu juga mengandungi satu lagi kandungan ramuan yang terlindung, iaitu darah umat Palestin!



                                         ***



Dulu, saya pernah terserempak dengan beberapa orang mahasiswa yang singgah di kedai untuk minum. Saya lihat kesemua mereka memakai pakaian Palestin. Salah seorang daripada mereka adalah sahabat saya, lalu saya menyapa dia. "Dari mana?", lalu dia pun menjawab "Oh kami dari LRT Gombak, baru habis buat flashmob.." lepas tu saya pun mendengar pelayan kedai bertanyakan pesanan, "Kami nak order Milo ais 12 gelas ye..Haus sangat ni.."



Sebelum keluar kedai, saya sempat mendengar seloroh mereka, " Bro, jom lepak mamak minum Milo, esok nak sambung flahmob lagi.."



Lepas tu mereka ketawa bersama. Mungkin hati girang dah berjaya beri kesedaran kepada orang ramai tentang isu Palestin. Tahniah bro! 


No comments:

Post a Comment