Saturday 26 August 2017

BUAT BAIK KERANA NAMA



Jika kita rasa kita buat perkara yang baik, jaga ayat kita..


Usah berbicara hingga memperkecil usaha dan perjuangan orang lain yang juga baik..Kalau orang tegur, muhasabah diri dan perbaikilah..


Usah kita menimbang tara siapa yang paling baik antara kita hingga mendabik dada pada apa yang kita buat, serta memandang enteng pada usaha orang lain..


Kalau kita mendakwa kita pihak yang paling benar, itu tak menjamin semua yang kita buat betul belaka tanpa perlu ditegur..


Cuba tanamkan keyakinan dan rasa percaya, yang semua orang di dunia ni nak masuk syurga..Semua orang nak buat baik..Semua orang ada hak untuk ditarbiyah..


Bila dalam usrah kita hanya ada sahabat-sahabat yang bertudung labuh, bila dalam program yang kita buat hanya ada kawan-kawan yang dah terbiasa dengan biah agama, sedang kita mengabaikan sahabat lain yang nampak kurang islamik, there must be something wrong with our system and our heart itself..


Buat baik dan syurga tu bukan hak eksklusif kita dan ahli kumpulan kita saja, hingga pada usaha nak tarik orang sukakan islam pun, perlu bertapis-tapis dan pilih memilih..Yang kita rasa sesuai kita ambil, yang kita lihat kurang sesuai secara zahir pada pandangan mata kita yang naif ni, kita terus buang..tanpa kita sedar sebenarnya orang yang kita buang itu lah lebih memerlukan "didikan" itu..


Buatlah yang terbaik di penjuru dan bidang masing-masing..Tetapi pandanglah dengan kebaikan dan toleransi pada mereka yang turut berjuang di tempat lain..


Dakwah itu luas dan berseni..Jangan sampai kita terlalu terikat dengan sistem, hingga kita mengabaikan uslub yang lebih penting..Sistem, boleh diubah dan diperbaiki..ia bukan Tuhan yang perlu disembah secara totally..😉

No comments:

Post a Comment