Monday 28 August 2017

LA TAHZAN! INNALLAHA MA'ANA


Kalau diikutkan rentak emosi, pasti ada banyak perkara yang menyebabkan kita berkecil hati..Tapi, andai kita menginsafi setiap detak takdirnya, banyak perkara yang menuntut kita agar muhasabah diri..

Ujian datang bukan saja-saja dalam hidup kita, banyak tujuannya..

Kadang, apa yang kita tak suka itu juga, banyak manfaatnya untuk dunia dan akhirat kita..Kita boleh kutip pahala kalau kita mampu tabah, kita juga boleh hapuskan dosa kalau kita mampu redha..

Lalu di saat kita masih punya 1001 nikmat yang mesti disyukuri, mengapa mesti memikirkan satu hal yang menyakitkan hati?

Jika bergaul dengan orang-orang hebat mampu membara hasad dengki, merasa rendah diri dan benci dengan takdir hidup sendiri, lalu ambillah sedikit masa untuk duduk sebaris dengan orang-orang di kaki lima, orang-orang kurang berkemampuan, orang-orang jahil, pasti tiada ruang untuk dengki-mendengki kerana di hati kini sarat dengan simpati dan syukuri..

"Maka, mana satukah antara nikmat Tuhan kamu, yang kamu hendak dustakan?"

Buat jiwa yang sedang bermuram durja, moga hari ini, lebih baik dari semalam..

Kerana Allah yang memberi kau ujian tanpa diduga, Allah itu juga yang memberi kau nikmat tanpa dipinta..

Jadi, selagi hidup berbumbungkan langit, selagi itu masih ada peluang untuk jiwa dikait..Jangan sampai sudah mati bertimbunkan tanah, menyesal sudah tidak berguna walau bernanah..

La tahzan! Innallaha ma'ana..😊

No comments:

Post a Comment