Friday 1 June 2018

Kenapa Mesti Malu?

 Waktu bulan ramadhan ni, nampak ramai manusia berlumba-lumba membaca Al-Quran..Ada yang membacanya di dalam train, ada yang membacanya sambil menunggu bas, ada yg membacanya di surau sementara menunggu waktu berbuka..Alhamdulillah, satu budaya yang bagus..
.
Cuma, saya agak terkesima apabila terbaca satu post daripada seorang "ustaz" yang mengatakan bahawa; buat amal perlu sembunyi-sembunyi, bimbang riak menyapa.. "dalam banyak-banyak waktu yang kau ada, kenapa masa dalam train jugak kau nak mengaji Quran? Nak menunjuk kat sape? Elok-elok dapat pahala, hangus terus.."
.
Ya Allah.. berbaik sangkalah..kadangkala perkataan kita sebeginilah yang membunuh niat baik orang lain untuk berbuat amal..orang akan jadi "takut-takut dan segan" untuk zahirkan benda baik..
.
Persoalannya, kenapa mesti malu? Zaman sekarang, orang buat dosa dengan selamba di depan kita. Akhirnya yang selamba itulah yang menjadi budaya. Budaya dosa. Yang buat baik pula, terpaksa menyorok-nyorok. Kalau buat amalan baik di depan orang lain, bimbang dituduh riak dan menunjuk- nunjuk..
.
Mahu bersedekah, terpaksa sembunyi-sembunyi. Mahu tegur salah orang pun rasa tidak berani. Mahu ajak orang buat amalan sunat, bimbang dikata poyo dan tidak ikhlas beribadat. Akhirnya, apa yang akan berlaku kepada masyarakat kita? Budaya baik sudah tidak 'nampak muka'. Budaya dosa sahaja yang berleluasa..
.
Sekarang, mari kita keluar dari kepompong untuk menyelamatkan diri kita sahaja. Kita kena fikirkan sesuatu yang lebih besar. Masalah ummah. Zaman sekarang ni, budaya dosa terlalu banyak berleluasa. Yang buat jahat sudah tidak rasa apa-apa, malah berbangga menayang dosa..
.
Sedang yang hendak buat baik masih sibuk hendak jaga niat sahaja. Padahal menzahirkan teladan yg baik kepada orang lain itu maslahahnya lebih besar. Kita dapat pahala atas amalan kita, dan kalau ada orang yang terbuka hati untuk menurutinya, pahala kita berganda-ganda.
.
Ya, kita kena cuba wujudkan budaya baik dalam masyarakat kita. Untuk wujudkan budaya ini, kita perlu berani, tidak perlu sembunyi-sembunyi. Yang penting niat kita..
.
Ikhlas tidak ikhlas lain cerita, yang penting itu budaya yang baik. Kita mesti sokong. Kenapa apabila ada usaha membuat kebaikan, ada sahaja yang mempertikaikan? Padahal, kalau ada yang melakukan kejahatan mudah sahaja kita berlepas tangan malah ada yang membela dan menyokong!
.
Kesimpulannya, ikhlaskan hati membuat kebaikan dan serulah orang lain juga. Apabila budaya baik sudah menjadi biasa, insya-Allah, kita yang buat pun tidak akan rasa istimewa. Jadi, masalah riak, sum'ah dan ujub dengan amalan sendiri pun secara automatik akan hilang begitu sahaja.
.
Selepas ini, jangan malu-malu lagi baca nak al-quran depan orang, jangan malu lagi pamerkan kebaikan. Akan tetapi jaga niat kita. Niatkan agar menjadi teladan. Niatkan untuk dapat pahala berganda. Sama-sama kita berusaha untuk mewujudkan budaya kebaikan di mana- mana sahaja. Itu yang akan membentuk masyarakat kita. Wassalam..

No comments:

Post a Comment