Thursday 29 March 2018

JANGAN RASA KITA LEBIH BAIK DARI ORANG



"Bulan2 puasa ni lah, baru sibuk nak pergi masjid..tu pun aku tengok solat terawih je..selama ni solat fardhu, ada dia solat kat masjid?? takdeee.."

"Musim2 exam, baru sibuk buat solat sunat..nampak sangat tak ikhlas nak buat ibadah.."

"Tu tak pakai tudung, tapi solat..neraka kirim salam..kena viral ni.." (sambil ambik video malukan orang)

"Eh tu bukan ke si Minah, pelik nau tetibe je dah pakai tudung labuh sekarang, dia dulu kaki clubbing tu..nak tutup dosa la tu.."

"Tu tengok pakcik tu, dah tua-tua pun solat salah..apa benda lah..buat malu je baik tak payah pergi masjid..kena rakam ni tunjuk kat orang.."

"Tu sedekah time ada orang, nampak sangat nak menunjuk..hek elleh, aku tengok seringgit je..poyo lebih.."

"Mengaji kuat2 time ada orang je tu, nampak sangat la nk menunjuk tarannum suara dia tu, elleh bukan sedap pun aku dengar..suara aku lagi sedap.."

Persoalannya,
hati kita ada masalah apa sebenarnya dengan orang?

Kadang, aku pelik dengan perangai sesetengah manusia..Manusia suka pada benda-benda baik..Tapi bila ada perkara baik, artikel yang baik, cerita yang baik, takde pulak nak share sampai jadi viral..Takde pulak nak dijadikan topik time bersembang dengan kawan-kawan..

Manusia tak suka kejahatan, tapi kenapa cerita yang mengundang dosa mengumpat, atau lebih teruk lagi memfitnah itu jugaklah yang kita jaja, kita share, kita like sampai jadi viral..Sangat pelik..Tapi itulah hakikatnya manusia zaman sekarang..

Nak buktikan apa? Nak buktikan orang lain tu jahil, jahat? Atau nak tunjuk diri kita baik? Cubalah cari sekecik-kecik kebaikan dalam setiap perkara. Kadang-kadang kita rasa kita dah cukup baik hanya kerana kita tak buat apa yang orang tu buat..Jangan rasa diri kita lebih baik hanya kerana dosa kita berbeza dengan mereka..

Banyak sebenarnya hikmah yang kita boleh renung dari perubahan dan amalan seseorang yang kita nampak, tapi kenapa yang buruk jugak kita nak cari? Bukankah itu menggambarkan yang hati kita sebenarnya yang buruk, busuk?

Sudah-sudahla tu cari buruk orang..Dosa kita sendiri masih banyak belum terampun, taubat kita sendiri masih bertangguh-tangguh, aib kita sendiri masih banyak Allah tutup..

"Eh korang ingat tak dia ni dulu kaki clubbing, hari-hari balik rumah mabuk, bawak balik jantan..haa dialah yang pakai tudung labuh sekarang ni.."

Nama pun dulu..Kenapa nak diungkit-ungkit? Bila orang tu kaki clubbing kau nerakakan dia..Bila dia dah tak ke sana, dia dah berubah, kau ungkit balik nak bagi semua orang ingat..Kau nak apa sebenarnya?

Yang pastinya dia dah jadi lebih baik..Tapi kita? Masih lagi tak berubah-ubah terbenam di takuk yg lama..

Ye, memang, kau mampu melangkahkan kaki ke masjid setiap hari, solat jemaah tak tinggal, luaran kau mungkin nampak zuhud dan tunduk patuh..Tapi dalaman kau sedang bernanah dengan ujub dan riyak..

Yes, kau memang tutup aurat sempurna dari atas ke bawah, bserstokin, berstongan lengkap, zahir kau memang tidak nampak, tapi batin kau mungkin sedang bengkak..Bengkak dengan pujian dan kebanggaan..

Hati-hati!

Boleh jadi, kaki maksiat yang menangisi secebis taubat itu lebih baik daripada si taat yang berasakan dia sudah hebat dan sudah selamat..

Kau tahu siapa yang berada di neraka paling bawah?

Bukan si kafir yang menyekutukan Allah..Tapi si munafik..Yang berpura-pura baik depan manusia, tapi bila dia duduk seorang diri tanpa ada seorang pun manusia yang melihat, dialah yang paling syaiton sekali..

Dia fikir mampu memanipulasikan pandangan manusia terhadapnya, tapi dia lupa..syurga dan neraka itu Allah yang punya..Dan Allah tahu setiap inci keluk busuk hatinya..

Banyakkan muhasabah hati sendiri..Jangan sibuk nak mengintai aib orang sana sini..Hidup ni takda masa nak nilai orang..Nilai dulu hati sendiri..

Boleh jadi, keikhlasan si penzina yang membuang duri di jalanan, asbab Allah merahmatinya dan memberi kunci kepadaNya untuk masuk ke syurga..

Dan boleh jadi, kotoran riak dan ujub yang kau baja dalam hati, asbab pohon amalan kau rosak menjadi debu di hari akhirat nanti!

No comments:

Post a Comment