Sunday 5 August 2018

BIJAKLAH KAMU DALAM BERDOA



Kita dalam berdoa ini jangan kedekut. Kita ini kadang-kadang dalam berdoa tamak betul. Kita je yang nak senang, kita je yang nak dapat nikmat. Kalau orang, kita jadi hasad pula orang lain tak payah dapat nikmat.

Sebab kita ini minta maaf (cakap) kita ini kurang bijaksana dalam amal hatta kadang-kadang kalau kita di Mekkah kita lupa mendoakan kepada kaum mukminin dan mukminat. Kita tawaf, banyak doa kita minta, kita lupa minta "Ya Allah qobulkanlah semua doa orang-orang yang sedang meminta disaat ini."

Bayangkan banyaknya, pelbagainya dari doa-doa mereka yang kalau kita berdoa seperti itu semua permintaan yang mereka minta itu juga akan dapat kepada kita sedangkan kita mungkin banyak lagi yang ketinggalan dalam memohon kepada Allah ﷻ.

Dengan ucapan seperti itu "Ya Allah qobulkanlah semua doa orang yang meminta disaat ini yang sedang tawaf kepada Engkau." Semua doa itu pula akan diberikan oleh Allah ﷻ kepada kita hatta kalau kita berada dalam masjid pun. Berdoalah "Ya Allah qobulkan lah semua yang sedang mengangkat tangan, memohon kepadaMu pada saat ini."  Kena bijak dalam berdoa.

Sepertimana bijaknya Saidina Abu Hurairah Radhiyallahu'Anhu ketika mana beliau duduk dengan Nabi ﷺ bersama dua orang sahabat setelah bersama dengan sahabat-sahabat yang berkhidmat kepada Nabi ﷺ.

Nabi ﷺ mengatakan "Berdoalah kamu dan aku akan mengamiinkan." Maka Para Sahabat merasakan ini adalah peluang yang besar kerana bukan senang. Jadi seorang sahabat berdoa yang panjang doanya maka Nabi ﷺ mengamiinkannya.

Setelah itu giliran seorang sahabat Ansar pula mengangkat tangan berdoa dan terus berdoa sehingga selesai diaamiinkan oleh Baginda Rasulullah ﷺ.

Akhir sekali, Nabi ﷺ mengatakan "Abu Hurairah, kamu pula berdoa sekarang." Maka Saidina Abu Hurairah Radhiyallahu'Anhu pun berdoa mengatakan "Ya Allah berikanlah kepada aku semua yang diminta oleh dua orang sahabatku tadi dan berikanlah kepada aku ilmu yang tidak aku lupakan sama sekali."

Maka sahabat yang tadi meminta dengar mengatakan "Kami tidak minta tadi ilmu yang tak terlupakan. Ya Rasulullah kami nak minta sekali lagi." Kata Rasulullah ﷺ "Bahagian kamu dah habis dah, sekarang bahagian Abu Hurairah."

MashaAllah bijaknya Saidina Abu Hurairah Radhiyallahu'Anhu. Kita pun kena bijak dalam berdoa. Jangan kita rasa kita pentingkan diri sendiri kita sahaja, saudara kita pun memerlukan kepada doa.

Kalau kita tak boleh tolong secara material, tenaga maka jangan lupa untuk kita kirimkan dengan doa kerana doa itu adalah senjata kepada orang mukmin.

Kredit: MutiaraKata HABIB NAJMUDDIN BIN OTHMAN AL-KHERED HAFIDZOHULLAH

No comments:

Post a Comment