Monday 3 September 2018

KITA BUKAN TIADA JODOH


Kita bukan tiada jodoh.

Setiap kali musim cuti sekolah, maka banyaklah kad kahwin kawan-kawan yang datang bertandang untuk memenuhi jemputan. Dulu pernah juga bercakap dengan diri sendiri, "kawan-kawan ramai dah kahwin, aku bila lagi?". 

Bila difikirkan balik, apa tujuan kahwin? Kita bukan kahwin sebab ikut orang. Orang kahwin kita pun nak kahwin, tapi persediaan ke arah itu masih kosong. Nak kahwin ni, pertama sekali kena letak sebabnya, iaitu nak cari redha Allah. Itu yang penting. Untuk dapat redha Allah, kena ada persediaan.

Ramai yang sedih bila kawan-kawan ramai dah kahwin, tapi diri belum lagi bertemu jodoh. Aku tak comel ke. Aku tak handsome ke. Aku gemuk ke. Hey kawan, positif!. Kita bukan tiada jodoh, tapi Allah tahu bila masa sesuai untuk kita bertemu dengan jodoh.

Positif.

1. Allah lambatkan jodoh kita sebab Allah masih memberi peluang untuk kita belajar tentang diri kita. Hubungan kita dengan Tuhan macam mana? Dengan orang sekeliling pula macam mana? Allah masih beri peluang tersebut supaya kita mudah untuk didik keluarga kita nanti kenal Allah. Untuk tahu siapa itu Allah? Berapa banyak kita sibuk urusan kahwin tapi Allah pun kita belum kenal. 

2. Allah lambatkan jodoh kita sebab Allah masih memberi peluang untuk kita berbakti kepada orang tua. Bukan kata dah kahwin tak boleh berbakti, boleh. Cuma masa sedikit terbatas dan komitmen kita tak sama lagi. Berapa banyak kita dah hiburkan hati orang tua kita, bahagiakan mereka tapi dalam masa yang sama kita sibuk nak bahagiakan orang lain.

3. Allah lambatkan jodoh kita sebab Allah masih memberi peluang untuk kita dalami lagi ilmu-ilmu​ rumahtangga, terutamanya juga ilmu agama. Paling tidak, bab Taharah, Haid, Nifas dan Istihadhah kita dah boleh memahami. Berapa ramai yang masih kencing berdiri dan istinjaknya masih belum bersuci.

Kita bukan tiada jodoh. Cuma Allah tangguhkan sekejap untuk kita siapkan diri kita. Ambilah peluang-peluang​ ini. Sangka baik dengan Allah. Dia tahu masa yang sesuai. Semuanya dah tercatat. Jangan risau.

Dalam masa yang sama, kena usaha.

Usaha untuk jadi orang baik. Insyaallah dapat pasangan pun orang yang baik.

Jika tiada jodoh di dunia sekalipun, kita ada bidadari yang sedang tunggu di Syurga. Berusaha juga untuk ke Syurga.

Banyakkan berfikir,

"Bila aku akan mati"

berbanding,

"Bila aku akan bernikah dan dinikahi."

Kerana yang mati itu pasti.

No comments:

Post a Comment