Sunday 3 February 2019

TUHAN ITU ADIL

Dalam dunia ni, semua benda bergerak dalam zon masa masing-masing.

Ada yang masih single. Ada yang kahwin 20 ribu belanja, sebulan dah berpisah. Ada yang dah kahwin 10 tahun tapi masih belum ada anak. Ada yang baru kahwin bulan lepas, hari ni dah mengandung.

Ada yang grad umur 23 tapi terpaksa tunggu 5 tahun sebelum dapat kerja tetap. Ada juga yang grad umur 29 tapi lepas grad terus dapat kerja tetap.

Ada yang kerjanya nampak biasa-biasa, malah gaji pun sederhana saja, tapi dia bahagia dengan kerjanya. Ada juga diberi rezeki berupa duit yang melimpah ruah, tapi hidupnya tidak gembira.

Zon masa dan garisan kehidupan kita semua tak sama. Jadi tak perlu merasa kita 'tertinggal' hanya bila kita nampak orang lain lebih 'berjaya' dan terkehadapan berbanding kita. Masa kita belum sampai.

Obama bersara pada umur 55, tapi Trump ''bermula" pada umur 70. Hanya zon masa mereka saja yang berbeza, tapi sama-sama dapat jadi Presiden.

Ada yang dah dipanggil atuk pada usia 47 tahun, tapi ada yang baru menimang cahaya mata pertama di umur yang sama.

Ada yang 'depan' dari kita. Tapi ada juga yang 'belakang' dari kita.

Semua orang bergerak dalam laluan yang berbeza, pada zon masa yang berlainan. Allah ada perancangan berbeza untuk kita semua.

Jangan dengki, jangan sakit hati, jangan sedih. Mereka bergerak dalam zon masa mereka, dan kita juga ada zon masa sendiri.

You are not late. You are not early. You are just on time. Jangan stress.

Ketahuilah, kita sama-sama diuji. Cuma bentuk ujiannya saja berlainan. Namun, kita sama-sama juga berezeki, namun pembahagiannya juga mungkin ada perbezaan. Kita mungkin kurang pada satu sudut, tapi dilebihkan pada sudut yang lain. Mungkin kita belum diberi rezeki untuk dapat kerja tetap, tapi kita diberi peluang oleh Allah untuk meraih pahala dengan menjaga ibu bapa. Kita mungkin belum dikurniakan anak, tapi kita masih diberi rezeki berupa suami yang sangat baik dan penyayang. Kita mungkin dikurniakan ibu mertua dan ipar duia yang cerewet, tapi di tempat kerja kita disenangi oleh rakan-rakan sekerja dan bos. See?

Tenang saja. Tuhan itu adil dengan caraNya sendiri. Kita hanya perlu sabar, dan teruskan usaha untuk buat yang terbaik. Moga kita termasuk dalam kalangan hambaNya yang redha dalam menempuhi takdir kehidupan, tidak meminta agar dipercepat sesuatu yang ditunda, dan tidak meminta agar ditunda sesuatu yang dipercepat. 😊

No comments:

Post a Comment