Saturday 23 February 2019

ZAHIRKAN KASIH SAYANG


"Sunnah zahirkan rasa cinta dan sayang.."

Ustaz Ebit Lew..antara pendakwah yg saya sangat kagum..langsung tiada unsur kebencian, politik, perkataan kasar, sindir menyindir dalam ceramah beliau..yg ada cuma kasih sayang..Allah sayang..

Andai semua daie bersifat sedemikian dalam dakwah..mungkin lebih ramai insan yg "kurang faham" dpt dibantu..kerana fitrah manusia itu sendiri sukakan kebaikan..

Persoalan agama bukan sekadar memerlukan penguasaan hukum, pendapat ulama', dan ilmu-ilmu agama..Bahkan ia perlukan jiwa.. Seimbang keduanya; fakta dan menyentuh hati..

Agama adalah naluri, jiwa dan fitrah manusia..Ia dekat dengan hati manusia andai kena caranya..Usah sering menyalahkan orang kerana menjauhi agama, mungkin silap cara kita berkata-berkata, atau menyantuni dengan tidak setara..

Ikhlas itu dapat dirasa, meskipun oleh manusia yang buta..Jangan asbab mulut kita yang lancang menghina, menjadi sebab seorang pendosa berputus asa dari Tuhannya..

Sepatutnya bila nampak orang buat maksiat, buat dosa, benda pertama yg kita perlu buat adalah kita kena salahkan diri kita..itu tandanya kita kurang "buat kerja"..

Ayuh! Masih banyak lagi tugas yang belum selesai..fastabiqul khairat!!

No comments:

Post a Comment