Tuesday 5 March 2019

SAHAJA AKU MENULIS.....



"Kena tengok jugak..kita ni siapa..dorang tu siapa..dorang sume penulis hebat2..kita nak lawan dengan dorang? Seriously kau?"

Begitu kata-kata seorang kenalan rapat saya 5 tahun lepas..waktu saya mula2 buat blog, dan waktu hari pertama saya create nama pena saya sebagai "ukhti hensem"..Ramai orang gelakkan..Ramai orang pandang rendah..

Bukan sebarangan orang yang menuturkannya..beliau adalah seorang insan yang saya hormati..juga seorang insan yang punya latar belakang agama yang tinggi..

Serius, kata-katanya2 memberikan kesan yang cukup besar dalam diri saya..terus rasa rendah diri..terus rasa tidak yakin dengan diri sendiri..kata-kata dia bagai racun yang membunuh habis semua semangat saya..rasa putus asa..tak berani mencuba kerana takut kecewa..

Cerita lama..waktu itu saya menangis, sebab usaha dan minat saya tidak mendapat sokongan yang sepatutnya..


"Kak, yang kau beriya sangat ni kenapa? Kau ingat buku kau tu nanti boleh lakukah?"

Nada sinis suara mereka buat saya benar-benar terluka..kawan-kawan saya tidak yakin saya boleh pergi jauh..keluarga juga bagaikan tidak mahu masuk campur..sungguh saya benar2 terasa keseorangan dalam memulakan perjuangan..

Banyak juga koleksi artikel, cerpen, dan manuskrip yang saya dah tulis..namun setiap kali teringat kata2 mereka yang memperlekehkan, terus jadi tidak yakin untuk "publish" semua hasil penulisan tu pada umum..sudahnya hanya terkepam dalam laptop saja..

Hingga satu hari tu saya berdoa,

"Ya Allah, jika ini baik bagi dunia dan akhiratku, engkau permudahkanlah..tapi jika benar menulis ini tidak baik untuk aku, engkau tariklah kembali kecenderunganku ini.."

Ingat lagi waktu pertama kali saya cuba masuk pertandingan menulis artikel bengenre motivasi islamik..selepas membaca "background" beberapa peserta yang turut sertai pertandingan tu, perasaan takut dan tak yakin tu Allah je yang tahu..mereka memang hebat2..tapi saya gagahkan juga diri untuk masuk pertandingan tu..bila lagi nak mencuba..

Selepas beberapa minggu menunggu, keputusan pun diumumkan, dan saya berjaya mendapat tempat kedua, dapatlah hadiah wang tunai RM250..perasaan gembira masa tu tak terucap dengan kata2..tak sabar rasanya nak berkongsi berita gembira ni dengan orang2 yang rapat..biar mereka baca apa yang saya tulis..tapi rupanya perasaan tu sekejap je..bila tunjuk artikel tu kat famili, semua buat tak endah..tunjuk pula pada kawan2, semuanya sibuk takda masa nak baca..

Rasa remuk sangat hati masa tu..

Saya masuk ke dunia penulisan sebatang kara..hanya saya dan Allah..memang, barangkali pada suatu ketika kita akan diuji dengan rasa kecewa kerana sesuatu perkara baik yang sedang diusahakan tidak mendapat sokongan daripada keluarga dan rakan2..itu belum termasuk perlian dan kata2 sinis daripada cikgu2 waktu saya intern dulu..

Bertabahlah! Jangan terlalu mudah menyerah kalah! Jangan terus menganggap mereka negatif dan menyalahkan mereka semata2..anggap saja mereka belum mengerti..bukankah nabi saw juga pernah dibaling batu sewaktu menyampaikan dakwah? Lihatlah apa alasan yang digunakan baginda untuk memujuk hati.."kaumku belum mengerti"..ya, mereka yang kelihatan membantah dan tidak peduli dengan perjuangan kita itu sebenarnya belum mengerti saja..jangan mengalah..tunjukkan kesungguhan kita hingga akhirnya mereka benar2 meyakininya!

Fahami satu perkara, inilah yang dinamakan ujian..Allah mahu uji kesungguhan kita dalam membuat kebaikan..justeru, bertahanlah..jangan pedulikan kata2 negatif..jangan terlalu mudah berkecil hati dengan orang yang memperkecilkan usaha kita..mereka itu hanya "alatNya" sahaja..Allah sebenarnya yang mahu menguji kita..

Ingatlah, dalam membuat hal2 kebaikan, halangan juga adalah satu kebaikan..jadikannya sebagai jambatan yang menuntut kita melepasinya dengan penuh kesabaran..sabar..istighfar..dan teruslah percaya pada janji Allah; di sebalik setiap kesukaran, pasti ada kesenangan!

No comments:

Post a Comment