Saturday 3 June 2017

DAIE HIPOKRIT



Story di instagram setiap saat boleh update..Story whatsapp setiap jam nama dia yang tertera paling atas..Masih mampu post status dan gambar merepek di instagram dan facebook setiap hari..Masih boleh update tweeter setiap minit..Masih boleh menyampuk setiap topik perbualan yang melalut di group whatsapp..

Tapi pelik, bila datang bab esaimen..Terutama esaimen group, tak boleh hantar tepat pada masa yang dijanjikan..Masa tulah guna alasan sibuk, banyak program, tak cukup masa..Banyak kerja, banyak exam, dan sebagainya..Hingga menyusahkan dan menzalimi orang lain.. Sedangkan esaimen sudah diberi masa awal sem lagi..

Baik yang bertudung labuh, baik yang ikut usrah, baik para nuqaba', baik yang aktif berprogram, baik motivator, baik fasilitator, dan macam2 lagi..Sama saja..Tiada beza..

Nanti, anda buka semula buku usrah anda dolu2, study dan hayati semula bab "muwasafat tarbiyah"..Tajuk yang paling asas dalam dunia tarbiyah..Tak nak explain panjang lebar sebab saya tahu anda lebih expert benda2 macam ni berbanding saya..

Cuma saya nak kata, fardhu muslim takkan terbentuk dengan sempurna, andai 10 muwasafat tarbiyah yang ada dalam diri kita masih longgar..Macam mana anda nak memberi hasil pada masyarakat, andai pohon yang tertanam pada diri anda sendiri masih belum bertunas dan berbuah?

Ramai orang tahu apa itu tarbiyah, tapi tak ramai yang mampu faham dan hayati apakah maksud sebenar "didikan" itu..

Sebenarnya, untuk berdakwah, kita tak perlu jadi hebat dan dikenali ramai pun, cukup sekadar kita jadi baik dan berakhlak serta manifestasikan ucapan2 yang kita ungkapkan sehari2, pada diri kita sendiri dulu..

Biar orang nampak kita macam tak ada apa, sedangkan jiwa kita terisi..berbanding mereka pandang kita macam ada semuanya, sedangkan dalam diri kita kosong..

Moga Allah ampunkan dosa2 kita semua dan jauhkan kita dari menjadi "wayang kulit" pada agama..

Maaf kalau ada yang terasa..Tak tujukan pada sesiapa..Sekadar teguran umum..

Bak kata altimet;
"Siapa makan cili, dia rasa pedas.. Siapa rasa pedas kata aku main cakap lepas.."

"7 hari pergi usrah sudah pandai tepis fatwa..amboi..amboi.."

Eh ternyanyi pulak..

#IDontTrustWords
#ITrustActions
#AmboiAmboiAmboi

No comments:

Post a Comment