Saturday 3 June 2017

DISURUH MAKAN, DIA MAKAN..DISURUH SOLAT, DIA BUAT-BUAT TAK TAHU

Kita ni, bila lapar, walaupun sedang drive di tengah-tengah highway yang sedang sesak pun, masih boleh cari kesempatan untuk berhenti makan di mana-mana.. Kita sanggup usaha cari RnR terdekat, kedai makan terdekat di Gogglemaps, Waze dan sebagainya..

Begitu juga bila nak buang air..Sanggup usaha untuk berhenti tanpa perlu bertangguh even dalam keadaan 'rushing' perlu ke sesuatu tempat atau sebagainya..

Tapi kenapa bila masuk waktu solat, banyak sungguh dalih kita untuk berhenti..Sedangkan Allah dah bagi keringanan untuk kita melakukan jama' dan qasar ketika bermusafir (mengikut syarat tertentu), sudah beri kelonggaran untuk kita bertayamum jika tiada air..Jadi kenapa usaha kita cari inisiatif untuk berhenti solat tak setanding dengan usaha kita untuk berhenti makan dan berhenti buang air? Walhal kalau nak ikutkan, waktu untuk solat lebih cepat dan mudah berbanding makan..

Lepas tu tanpa segan silu kita tanya mana Allah waktu kita susah..Bagaimana mahu menapak ke syurga, andai kaki sering mengengsot menuju ke neraka?

#Muhasabah

No comments:

Post a Comment