Thursday 1 March 2018

DAIE YANG SYOK SENDIRI



Bila kita nampak ada orang melayu islam yang tak tutup aurat.

Bila kita nampak ada remaja islam yang tak solat, tak tahu solat, tak tahu mandi wajib, tak tahu mengaji.

Bila kita nampak remaja islam minum arak, berjudi, bertatu, berzina.

Bila kita nampak kawan-kawan sekeliling kita terlalu asyik ber"couple".

Kita kena rasa sedih.

Pertama, rasa sedih sebab kita pentingkan diri sendiri dan tak cuba nak sampaikan dakwah kepada mereka.

Kedua, sebab kita tak doakan mereka, malah kita bersangka buruk hanya dengan melihat luaran mereka saja.

Yang kita tahu, pandang jelik, pandang jijik, pandang hina pada mereka. Kita berbisik dalam hati sendiri "teruknya mereka" atau "ish mak ayah tak ajar ke".

Yang kita tahu, kitalah manusia yang terbaik atas muka bumi, kitalah yang paling banyak buat kerja untuk islam, kitalah yang paling banyak buat dakwah.

Sedangkan, dalam kita seronok kecapi nikmat "bercurhat" dalam usrah, kita tak pernah pun pelawa "roommate" sebelah "compartment" kita untuk "join" sekali..

Dalam kita seronok tadabbur quran bersama-sama dgn sahabat-sahabat sorga, kita tak peduli pun kawan-kawan kita masih ada lagi yang merangkak-rangkak mengaji, ada yang tajwidnya masih tunggang langgang.

Dalam kita kecapi nikmat solat jemaah di masjid, hadirkan diri ke ta'lim, daurah, atau majlis-majlis ilmu yg lain, kita tak pernah pun rasa nak berkongsi apa yang kita dapat dan rasa, pada orang-orang sekeliling kita. Malah kadang kita berasa rimas dan benci bila ada sahabat-sahabat kita sendiri yang kita anggap sebagai "orang luar" dalam kumpulan kita, atau lebih tepat lagi dalam jemaah kita, di mana bila mereka minta kita berkongsi input tentang apa yang kita peroleh dari majlis-majlis ilmu yang kita dah pergi, kita berpaling muka, kerana kita rasa mereka tidak layak untuk tahu.

Yang kita tahu, lepas usrah, wajib selfie kemudian update status

#doneusrah
#usrahbest
#rugisiapayangtakdatang

Muhasabah, kadang, punca masyarakat luar masih ramai tak kenal islam dan iman, adalah disebabkan diri kita yang masih lagi syok sendiri dan berangan-angan dengan novel tarbiyah cinta bersulam fantasi, yang lalok dengan ukhuwah fillah bercipika-cipiki, tanpa berpijak di bumi realiti tarbiah dan dakwah itu sendiri.

Ayuh bangkit! masih banyak lagi kerja yg perlu dibuat!!

#FastabiqulKhairat

No comments:

Post a Comment