Thursday 22 March 2018

JOM MUHASABAH DIRI

Kawan saya beritahu dah berapa tahun dia tak dapat mengerjakan umrah. Sudah berapa kali dia ke sana. 

"Untuk apa kau buat umrah selalu?"
Saya tanya dia..
"Buat amal ibadatlah.."
Marah aje muka dia.....

"kata Abu Hurairah bahawa Rasulullah s.a.w. bersabda: "Apabila seseorang itu meninggal dunia maka terputuslah amalannya kecuali dari tiga perkara, sedekah jariah, ilmu yang dimanfaatkan dan anak yang soleh mendoakan untuknya. Dia ada cakap tak pergi umrah selalu tu  amalan yang tidak terputus?"

Kawan tu diam.

"Ada duit lebih tu sedekahlah. Sedekah sekolah tahfiz, bantu anak.yang mahu sambung belajar, beli tanah kubur wakafkan. Amalan yang tidak terputus kalau kau kaji semuanya berkaitan dengan orang lain. Orang lain yang dapat manfaat dari apa yang kita ada. Harta kita ada kalau kita gunakan untuk diri kita sendiri sahaja. Esok-esok Allah tanya kita balik. Aku kongsi rezeki dekat kau. Kau bolot semua. Kau senangkan diri kau, walau duit tu buat pergi.umrah pun kalau ada adik beradik.yang susah Allah tanya juga tau? Kalau ada jiran yang susah pun Allah tanya juga.."

Kawan tu terkebil-kebil. Merenung muka saya

"Aku sebenarnya kalau bulan ni tak ada orang datang minta tolong aku susah hati. Tertanya tanya Allah marah aku ke sampai Allah tak hantar dekat aku orang minta tolong. Bila Allah hantar orang susah minta bantuan dekat kita bermakna Allah mahu kita buat pahala. Kita kadangkala.tak ada masa nak cari orang susah ni"

"Betul juga kata kau ni ya...."

"Berapa ramai antara kita yang kumpul duit untuk pergi umrah anak beranak. Mesti ramaikan begitu? Tetapi berapa ramai yang kumpul duit untuk wakaf air, wakaf masjid, bantu anak anak belajar. Tolong orang susah?"

Akhir perjumpaan kami. Kawan itu peluk saya sambil berkata

"Insaf aku jumpa kau ni".....

No comments:

Post a Comment