Friday 2 March 2018

DAKWAH HAK SEMUA MANUSIA



Teringat dulu masa pernah kerja kat satu restoran eksklusif kat KL..ada sorang customer perempuan, persis datin..berpakaian agak mewah dari tudung sampailah ke kasut..

Tiba-tiba saya terpandang, nampak rambut dia belah belakang terjulur ke luar..niat hati nak menegur..tapi takut pulak kena marah..tapi bila fikir balik, kenapa saya perlu buruk sangka dgn dia..sedangkan saya tak cuba pun lagi..

Lalu saya pun jalan menghampiri beliau..dan saya terus menyapa dia sambil tersenyum..

"assalamualaikum puan..maaf, rambut puan kat belakang terkeluar sikit.."

Terus dia pandang saya atas bawah..ingatkan dia nak marah..

Tiba-tiba..

"eh laa yekee..tak perasan pulak..awak boleh tolong masukkn tak..tangan saya tak sampai pulak.."

"boleh puan takda masalah..tapi puan takpa ke saya pegang rambut puan..bukan apa takut puan tak selesa pulak.."

"eh takpeee..boleh-boleh..masukkan je..terima kasih ye tegur.."

"dah puan..cantik dah..lagi cantik dari tadi.."

Dia senyum..

"awak tahu, awak orang pertama yang saya tak kenal, dan saya bagi pegang rambut saya..thank you.."

See? kebanyakan kita, takut nak buat dakwah sebab perasaan sangka buruk kita ni terlalu kuat dekat golongan2 sebegini..

Golongan yang bagaimana?

Golongan yang kita rasa tidak perlu ditegur, sebab neraka dah kirim salam kat dorang..Sedangkan, secara hakikatnya, golongan sebeginilah yang lebih layak dan utama untuk ditegur dan didakwahkan..

Kita takut, kalau kita tegur..kita kena marah..kita takut, kalau kita tegur, dia tak terima..kita takut itu..kita takut ini..sedangkan kita tak pernah cuba pun nak dekat dengan dorang!

Lepas ni..cubalah ubah..ubah moga perasaan sangka baik kita sentiasa melebihi sangka buruk kita pada manusia..dakwah saja pada sesiapa tanpa mengira siapa mereka..kerana fitrah manusia itu, adalah suka pada kebaikan..☺

#DakwahHakSemuaManusia

No comments:

Post a Comment