Thursday 28 July 2016

DAIE SYOK SENDIRI

Di hati daie para ikhwah dan akhawat sudah semestinya menikmati setiap detik hari-hari kita dalam bulan Ramadhan.

Setiap waktu kita memperingatkan sesama kita sejauh mana pecutan kita dalam bulan Ramadhan.

''Akhi, berapa juz' dah?"

"Kak murobbiah ohsem bam-bam cikebum-cikebum, dah habis separuh Ramadhan dah, sedih rasanya.. Tak tahu dapat jumpa lagi ke tak dengan "next" Ramadhan.."

"Abam sado murobbi, malam ni kita nak pergi iktikaf kat mana? Rindu nak beriktikaf berjemaah macam tahun-tahun sebelum ni.."

Kalam-kalam kesyurgaan terus bermain-main di bibir dan hati-hati para daie di bulan mulia ni. Betapa gembiranya mereka dengan nikmat ramadhan.

Namun Ikhwah Akhawat sekalian, cukupkah nikmat Ramadhan ini berpusing-pusing dalam kelompok kita sahaja?

Terfikirkah kita akan teman-teman kita di luar sana yang tidak sedikit pun ada dalam jiwa mereka kegembiraan dalam bulan ini malah subur dengan kebencian dan kebosanan.

"Menyusahkan betul lah tak boleh nak makan minum bagai.. Dah la penat kerja.. Hish rimas la bila Ramadhan ni.."

"Malas la nak pegi terawih.. Duduk rumah jela.. Tak pun keluar lepak mamak malam-malam ni best jugak.."

Malah, senior saya sekarang yang sedang melakukan praktikal di Mahkamah Syariah dan Majlis Agama menceritakan dalam "group whatsapp" kami,

" Hari ni kami tangkap khalwat..seorang ibu bawa anak kecil dua orang dengan seorang lelaki di sebuah bilik hotel..Allahurabbi.."

" Pening aku jaga kaunter ni, hari-hari suami isteri datang gaduh depan mata aku sebab nak bercerai..siap bertumbuk lagi.."

" Sedih tengok statistik orang yang tak puasa tahun ni..semakin meningkat setiap tahun..setiap hari kalau kami "rush" di kedai-kedai mamak mesti akan ada seorang dua yang sangkut.."

Semua ni berlaku pada bulan Ramadhan. Bulan yang mulia. Bulan yang sangat indah di mata daie. Namun cukupkan ia?

Sentiasalah kita ingat dan usaha untuk sebar kebaikan bulan Ramadhan ni pada semua orang. Bukan sekadar dalam linkungan jemaah kita sahaja. Jangan "racist" boh!

Kita punya tanggungjawab lebih besar luar dari linkungan kelompok kita. Keluarga kita, adik-beradik kita, jiran-jiran kita, serta sahabat-sahabat kita yang tidak kenal pun apa itu tarbiah.

Cukuplah kita syok sendiri di bulan Ramadhan ini. Sedang ramai lagi di sekeliling kita yang terkapai-kapai mencari nikmat iman dan islam. Cuma mereka tak tahu hendak bermula dari mana kerana tiada orang yang mahu membimbing.

Tidak salah untuk merasakan kegembiraan bersama sahabat sejemaah kita. Namun, kita juga perlu sedar hakikat sebenar tugas kita.

Muhasabah buat para du'at yang suka syok sendiri.

Moga Allah redha!

No comments:

Post a Comment