Sunday 31 July 2016

MEMBACA DAN MENULIS

Dua benda yang saya akan buat setiap hari dan tak akan "skip" walau sehari.

MEMBACA dan MENULIS.

Bagi saya, buku yang sudah dibeli, WAJIB dibaca sehingga habis.

Manakala apa-apa idea yang terlintas dalam kepala, saya akan segera draf untuk diterjemahkan dalam bentuk penulisan. Setakat hari ini saya sudah mempunyai 144 draf penulisan yang masih belum diedit dan belum bersedia untuk di"publish".

Aktiviti membaca dan menulis umpama isi dengan kuku. Pada hemat saya, apabila minat yang ada dalam dunia penulisan tidak diselarikan dengan minat membaca, maka akan lahirlah karya-karya penulisan yang kurang berkualiti dan tiada nilai. Seperti plagiat contohnya.

Kata seorang ilmuwan, "If you doesn't have a time to read, then you don't need to write.."

Penulis yang baik pasti mampu menyentuh hati orang yang membacanya.

Membaca dan menulis itu mudah. Tetapi memahami dan menyentuh itu belum pasti. Memahami hati yang ingin disentuh bukanlah suatu perkara yang boleh dianggap "kacang" kerana manusia ini tidak boleh dipukul rata sifat di hatinya. 

Lebih-lebih lagi insan seperti saya yang tidak begitu mahir menggunakan medium percakapan untuk menyentuh hati seseorang. Bagi yang mengenali diri saya akan tahu bagaimana rentak bicara saya bila berjumpa.

Saya sarankan, ikatlah ilmu kita melalui method pembacaan dan penulisan. Alangkah ruginya sekiranya ilmu yang diperoleh tidak ditulis dan dikongsikan kepada semua.

Kerna tidak semua daripada kita mempunyai hafalan yang begitu baik dan mantap. Jadi semaikanlah sikap suka membaca dan menulis. Jika bukan untuk kebaikan kita, mungkin untuk kebaikan orang-orang di sekeliling kita.

Semakin banyak buku yang dibaca, semakin unik kalam berbicara, semakin tertarik hati pembaca.

Moga Allah redha! 

No comments:

Post a Comment