Wednesday 26 October 2016

AIR RUQYAH PENAWAR KE?

Baru2 ni saya terbaca satu iklan, "(Air Ruqyah - Self healing - Tak perlu ke hospital - Mampu menyembuhkan pelbagai penyakit - Mampu membunuh sel kanser - Mampu menurunkan darah tinggi - Mampu menghilangkan kencing manis - Mampu menyembuhkan penyakit jantung - Anda sudah tidak perlukan doktor - Hanya perlukan air kami - Sila hubungi kami untuk tempahan)"

Semakin hari kita lihat semakin galak penggunaan air ruqyah dalam promosi, boleh menyembuhkan penyakit jantung la, darah tinggi la, kencing manis la, kanser la dan segala macam jenis penyakit lain TANPA PERLU MERUJUK KEPADA DOKTOR.

Kadangkala saya kasihan melihat pelajar medic, pharmacy, n etc. Punyalah susah mereka nak belajar kenal ubat sampai 6-7 tahun di universiti, sehingga tidak tidur malam semata2 mahu menghafal jenis2 ubat.

Sekali datang mereka2 yang bergelar "ostad jadian", pakai kopiah, bercelak sikit, terus mengaku mampu sembuh macam2 penyakit. Dijamin mujarab dan tak perlu pergi hospital pula tu. Ikhlas kerana Allah. Tup2 pegi kaunter, "sebotol kecik 300 ringgit cik.." *tersedak*

Saya memetik kata-kata Pengerusi Gabungan Persatuan Pengamal Perubatan Islam Malaysia (Gappima), Mohd. Fauzi Mustaffa, beliau berkata :

"Prinsip perubatan Islam itu sendiri ialah kita mengaku bahawa hanya Allah sahaja boleh menyembuhkan penyakit dan bukannya disebabkan oleh air, makanan dan bahan-bahan lain.."

"Oleh itu, perbuatan sebahagian para pengusaha yang mengeluarkan iklan dan testimoni yang mengelirukan orang ramai, dibimbangi boleh mendatangkan fitnah kepada perubatan Islam malah agama tersebut sendiri."

"Sebagai contoh, pesakit menghidap barah meminum air yang dijampi al-Quran, selepas minum beliau tidak sembuh."

"Maka orang ramai akan kata, apalah ayat-ayat suci al-Quran tidak menyembuhkan sedangkan testimoni dan iklan air jampi mendakwa boleh mengubat penyakit."

"Jadi dalam soal ini, boleh membawa fitnah kepada al-Quran itu sendiri sekiranya masyarakat tidak dibimbing dengan mendidik mereka bahawa penyakit boleh diubati dengan hanya izin Allah" 



-Mohd. Fauzi-




Maaf, "even though" saya mengambil bidang pengajian islam di universiti islam, kalau saya sakit, saya takkan jumpa "ostad" dulu, saya akan jumpa doktor dulu sebagai ikhtiar yang pertama. Jika tidak berjaya, baru saya akan ikhtiar benda lain.


Memang, doktor bukan Tuhan, tapi air ruqyah pun bukan sebab sembuhnya sesuatu penyakit melainkan dengan izin Allah.

Kita kena faham, profesion sebagai seorang doktor adalah satu entiti yang paling berautoriti dalam menangani hal2 yang berkaitan dengan kesihatan. 

Setiap golongan profesional ada autoriti dan prioriti mereka yang tersendiri.

Tapi kenapa bila hal2 yang kadang bagi saya bukan autoriti seorang yang bergelar ustaz untuk menyelesaikannnya, kita rujuk juga. 

Sebagai contoh, anak demam panas jumpa ustaz minta air penawar, padahal bila check anak kena denggi. Bila barang hilang jumpa ustaz, bukan nak buat report polis. Hatta isteri nak bersalin pun jumpa ustaz.

Mahunya lepas ni ada pula wujud nasi lemak ruqyah buatan air tangan ustaz Sufi, sebungkus RM29.90 dan dijamin tanpa kolestrol. 

Masyarakat pun berbondong2 beli. Haih la masyarakat.

Perniagaan adalah satu pekerjaan yang sangat digalakkan oleh nabi. Oleh itu, janganlah kita cemarkan konsep perniagaan itu sendiri melalui unsur-unsur penipuan. Apatah lagi jika unsur penipuan tersebut melibatkan isu agama.
Semoga keimanan menjadikan kita semakin matang.
Wallahu a'lam.

No comments:

Post a Comment