Tuesday 25 October 2016

GENG USRAH

Kelompok..

Kau akan jumpa kelompok pertama; yang merasa diri mereka sentiasa dekat dengan Allah, yang perasan diri mereka dipilih Allah.

Dan kelompok kedua; iaitu mereka yang "smokers", "drinkers", "couples", dan sebagainya yang probably jauh dari Allah.

Kau nak baca fikrah kelompok kedua ni, kau perlu terlebih dahulu masuk dalam dunia mereka. Teaching people not only by saying itu ini haram dan halal. But but showing them something yang relevan dan masuk akal dalam fikiran mereka, dan masukkan diri kau ke dalam alam mereka.

Kau tak akan tahu mengapa dalam dunia ni, wujudnya kelompok seperti mereka yang jauh dari Allah ni.

Yang kau tahu, " Astaghfirullah, mohon bertaubat, neraka Allah itu panas". Kau tak akan tahu apa sebab mereka tidak jadi seperti golongan kelompok pertama.

Everything happen must be a reason with it. Takkan berkocak air di perigi, jika tidak jatuhnya timba. Takkan bergoyang dedaun di pohon, andai tiada angin yang mengusik.

Saya ada kenalan yang "smoking", "drinking", "coupling", "lepaking", "free hair", berzina, colour rambut, colour kuku, berpakaian tak cukup kain, solat dan puasa jauh sekali. and I know why they become them.

"Sebab kami dianggap sampah dan tidak layak nak duduk bersama golongan yang sudah konfem masuk syurga"

"Sebab kami ni busuk dan jijik pada pandangan mereka. Helaian rambut merah hijau kami ni terlalu silau untuk mereka pandang. Sakit mata"

"Sebab bau-bauan kami sahaja sudak cukup memualkan hati mereka, dan menjelekkan pandangan mereka dan menyebabkan mereka bergaul dalam kelompok mereka sahaja"

Sepatutnya, di mana kelompok pertama ini berada, di situ juga seharusnya kelompok kedua juga patut berada. 

Andai waktu kau berusrah tu, atau berdaurah, dan di sebelah kau hanya ada golongan yang warak, yang pegang tafsir quran 24 jam, yang pakaiannya sudah terlebih cukup meter, there must be something wrong.

Yang perlu ada di sebelah kau waktu itu, adalah golongan yang terdiri daripada kelompok kedua. Iaitu orang-orang yang masih jahil yang dahagakan ilmu Allah.

Kau perlu hulur tangan pada mereka, sambut mereka, pimpin mereka, duduk bersama mereka, ajari mereka, layan mereka sebagaimana kau anggap mereka adalah seperti diri kau waktu kau jahil dahulu.

Maka kau akan sedar, bahawa mereka yang kau pandang jelek tulah sebenarnya yang menjadi pilihan Allah.

Kau pernah jadi seperti mereka? Tak pernah? Oh sebab tu kau kata kau dipilih Allah?

Wahai! Sedangkan si pelacur yang memberi minum anjing pun Allah masukkan ke dalam syurgaNya, sedangkan hamba Allah yang telah membunuh 99 nyawa pun diampunkan oleh Allah, manakala ahli ibadah yang sentiasa bermegah dengan amalnya tercampak ke dalam neraka dalam keadaan hina.

Ketahuilah, bahawasanya kita masuk syurga adalah kerana rahmat Allah, bukan totally kerana amalan kita pun. Kita kena sedar, bahawa dalam setiap amalan kita, even just a simple act of kindness pun, perlu tanamkan perasaan "Khauf" dan "Raja' " yakni Takut dan Harap. Kita perlu takut kalau amalan kita tidak diterima Allah, seterusnya membuatkan kita lebih bersungguh-sungguh dan berharap agar amalan kita diterimaNya. Bukan mendabik dada dengan apa yang kita buat.

Tiada pendosa yang tiada masa depan.
Tiada hamba soleh yang tidak punya masa silam.

Kerna hakikatnya, kita semua pendosa.

Don't judge others just because they sin differently than you.

Moga slogan "Ukhuwah Fillah" yang sering disebut-sebut dalam bulatan gembira, dapat dipraktikkan pada semua insan, bukan hanya terbatas pada sahabat sejemaah kita sahaja. Kerana siapa pun mereka, mereka masih saudara seislam kita yang perlu diselamatkan.

Moga Allah redha.

No comments:

Post a Comment