Saturday 13 May 2017

7 kali pergi usrah sudah pandai tepis fatwa?

Kadang-kadang, nak mentarbiah geng usrah atau geng asatizah (ustaz/ustazah) ni lebih mencabar berbanding nak mentarbiah orang biasa..

Sebab apa?

Sebab geng-geng sebegini kita fahamlah mereka bagaimana..

Bila kita cerita tentang islam, mereka kurang ''appreciate'' sebab apa yang kita cerita itu kadang-kala sudah lali dan menjadi kematu di telinga mereka..

Kebanyakan golongan ini biasalah lahir dari sekolah agama atau universiti islam atau timur tengah yang mana suasana ketika mereka menuntut ilmu itu sudah sedia baik dan menjadi biah solehah, lalu mereka merasakan "it's ok" untuk mereka hidup berpaksikan apa yang sudah tertanam dalam diri mereka sejak dulu, tanpa perlu ditarbiah lagi oleh insan sekeliling terutama insan yang kurang "sekufu" dengan mereka..

Cepat berasa ego..Sombong..Merasa tinggi, merasa cukup dengan ilmu yg ada..

Wahai daie yg mngaku mereka pejuang agama, ambillah sedikit masa untuk muhasabah semula hati kita..Jangan runtuhkan tembok² iman yang susah payah dibina, hanya dari bisikan halus makhluk durjana.

Zaman skrg ni, cukup ramai orang yang suka berdakwah, tapi tak ramai orang yang suka ditarbiah..Ada beza dakwah orang yang beramal dan faham dengan ilmu, berbanding mereka yang hanya tahu dan hafal ilmu.. Kefahaman ilmu hanya diukur pada pointer dan peperiksaan..Selesai peperiksaan, maka hilanglah segala ilmu yg meresap..

Oleh itu, bersyukurlah kita dikurniakan nikmat untk belajar agama lebih banyak berbnding insan² di luar yang kurang berpeluang..Jadi refleksikan peluang tersebut dengan menjadi qudwah (contoh ikutan) yang baik pada masyarakat sekeliling secara total dan menyeluruh..Bukan memilih 'bulu'..

Jangan sesekali memandang jelek pendosa lain, hanya kerana dosa mereka berbeza dengan kita..

Ulama' terdahulu bertahun mangaji kitab, ilmu penuh di dada, tapi masih bersikap merendah diri.. Tapi kita, bak kata Altimate,
7 kali pergi usrah sudah pandai tepis fatwa? Amboi..Amboi..

No comments:

Post a Comment