Monday 15 May 2017

[ANGANKU]

Bila aku lihat ada daie mampu mengaut keuntungan hanya dengan menulis. Memang aku teringin. Teringin untuk menjadi terkenal, teringin untuk menyampaikan fikrah dan kefahaman islam aku,  juga dakwah aku pada semua rakyat Malaysia seperti mereka..

Lebih-lebih lagi bila aku dilamar untuk bekerja secara tetap di bawah satu syarikat penerbitan buku yang tak kurang hebat..Perasaan ghairah untuk menjadi public figure membuak-buak..

Aku mahu manusia mengenali aku. Mengenali wajah aku. Membaca kalam tinta ku, dengan hadis hadis dan ayat ayat quran agar penyampaian aku sampai kehati mereka dan beramal dengan apa yang aku dakwahkan.

Aku mahu mereka menjadi friend, follower dan like aku beratus ribu kali dan membaca setiap status dakwah aku dan beramal dengan nya.

Pastinya aku akan menulis buku, novel dan risalah dakwah buat rujukan mereka untuk mendakwahi manusia. Pasti buku-buku aku akan menjadi best seller, ramai manusia akan sanjung aku..

Tetapi ...

Hati aku tiba tiba bermonolog,
"Andai aku begitu, mampukah aku menjaga hati aku, mengikhlaskan niat aku. Hidup seperti biasa dan seadanya. Tanpa diheret kesana kemari menjadi patung tak bernyawa. Tanpa posting gambar gambar stylo dan wajah dosa aku yang berbagai rupa dimedia social dengan pelbagai aksi dan rupa.Adakah aku mampu menahan diri aku dari menjaga ikhtilat bersama peminat *ececece* tanpa mengira latar belakang dan jantina, yang PM aku tidak tentu waktu untuk mendapat khidmat nasihat yang menipu.."

Mampukah aku ikhlas dan tidak riya' dengan menulis dan menzahirkan amal-amal aku dan apa pun juga aktiviti kebajikan dan dakwah aku.

Bila aku renungi langit yang terbentang luas yang diselangi awan hitam berarak..Keinginan aku untuk menjadi  manusia dikenali begitu terhenti!

Aku tahu, jika aku begitu. Hati aku tidak kuat berpaut pada ikhlas. Manakala amal amal aku pula tidak akan mampu menembusi awan hitam itu untuk menuju langit ketujuh. Ia akan cair bersama bersama hujan. Ia akan terbakar bersama syaitan yang dipanah petir malaikat yang penuh ketaatan. Ia akan tersembam kebumi menjadi lembah busuk yang makhluk tidak tertawan.

Tiba tiba khayalan dari usikan serta bisikan syaitan itu aku padamkan. Aku syukur dan redha apa yang telah Allah berikan..

Redha dengan apa yang aku ada dan lakukan sekarang. Sememang aku tidak layak dan tidak mampu untuk menjadi public figure dan jauh sekali untuk menjadi terkenal dijalan dakwah ini.

Teringat satu buku sirah yang aku pernah baca, pesannya;

"Jangan sesekali kamu berniat untuk terkenal di bumi. Jadilah seperti Uwais pemuda Yaman. Tidak dikenali dibumi namun terkenal dilangit. Tidak semestinya dakwah kepada khalayak ramai itu memberi banyak menfaat. Kerana terkadang dakwah fardhiyah itulah yang akan memberi kesan kepada jalan dakwah ini dan dapat melahirkan manusia berkualiti dan menyambung perjuangan Nabi."

Aku tertunduk sesal dalam menghadami bait-bait kalimah itu.. kerana masih berkhayal bersama nafsu yang tidak pernah puas.

Kadang, walau impian dan harapan kita menggunung tinggi, tapi, andai Allah takdirkan takdir kita terletak separas pepohonan..

Usahlah bersedih..

Kadangkala itulah yang terbaik..'Terbaik' itulah yang kadang qalbu kita susah nak terima sebab kita masih tak nampak hikmahnya hari ni..

Dan mulai saat itu, aku sedar, cukuplah aku menjadi jantung, yang senantiasa berdenyut setiap saat, hingga membuatkan manusia terus bernadi..

Cukuplah aku hidup seperti akar, yang sentiasa menjadi penyebab suburnya sesuatu pohon, meskipun ia tidak pernah pun dikenali oleh pepohon itu dek kerana terbenamnya ia di dalam tanah..

Hati, moga setiap hari yang berlalu, makin menambahkan syukurku padaMu..

-Ukht Hensem-

Nota kaki: Sebuah catatan santai, sementara menunggu mi goreng sampai

No comments:

Post a Comment