Thursday 29 March 2018

JANGAN RASA KITA LEBIH BAIK DARI ORANG



"Bulan2 puasa ni lah, baru sibuk nak pergi masjid..tu pun aku tengok solat terawih je..selama ni solat fardhu, ada dia solat kat masjid?? takdeee.."

"Musim2 exam, baru sibuk buat solat sunat..nampak sangat tak ikhlas nak buat ibadah.."

"Tu tak pakai tudung, tapi solat..neraka kirim salam..kena viral ni.." (sambil ambik video malukan orang)

"Eh tu bukan ke si Minah, pelik nau tetibe je dah pakai tudung labuh sekarang, dia dulu kaki clubbing tu..nak tutup dosa la tu.."

"Tu tengok pakcik tu, dah tua-tua pun solat salah..apa benda lah..buat malu je baik tak payah pergi masjid..kena rakam ni tunjuk kat orang.."

"Tu sedekah time ada orang, nampak sangat nak menunjuk..hek elleh, aku tengok seringgit je..poyo lebih.."

"Mengaji kuat2 time ada orang je tu, nampak sangat la nk menunjuk tarannum suara dia tu, elleh bukan sedap pun aku dengar..suara aku lagi sedap.."

Persoalannya,
hati kita ada masalah apa sebenarnya dengan orang?

Kadang, aku pelik dengan perangai sesetengah manusia..Manusia suka pada benda-benda baik..Tapi bila ada perkara baik, artikel yang baik, cerita yang baik, takde pulak nak share sampai jadi viral..Takde pulak nak dijadikan topik time bersembang dengan kawan-kawan..

Manusia tak suka kejahatan, tapi kenapa cerita yang mengundang dosa mengumpat, atau lebih teruk lagi memfitnah itu jugaklah yang kita jaja, kita share, kita like sampai jadi viral..Sangat pelik..Tapi itulah hakikatnya manusia zaman sekarang..

Nak buktikan apa? Nak buktikan orang lain tu jahil, jahat? Atau nak tunjuk diri kita baik? Cubalah cari sekecik-kecik kebaikan dalam setiap perkara. Kadang-kadang kita rasa kita dah cukup baik hanya kerana kita tak buat apa yang orang tu buat..Jangan rasa diri kita lebih baik hanya kerana dosa kita berbeza dengan mereka..

Banyak sebenarnya hikmah yang kita boleh renung dari perubahan dan amalan seseorang yang kita nampak, tapi kenapa yang buruk jugak kita nak cari? Bukankah itu menggambarkan yang hati kita sebenarnya yang buruk, busuk?

Sudah-sudahla tu cari buruk orang..Dosa kita sendiri masih banyak belum terampun, taubat kita sendiri masih bertangguh-tangguh, aib kita sendiri masih banyak Allah tutup..

"Eh korang ingat tak dia ni dulu kaki clubbing, hari-hari balik rumah mabuk, bawak balik jantan..haa dialah yang pakai tudung labuh sekarang ni.."

Nama pun dulu..Kenapa nak diungkit-ungkit? Bila orang tu kaki clubbing kau nerakakan dia..Bila dia dah tak ke sana, dia dah berubah, kau ungkit balik nak bagi semua orang ingat..Kau nak apa sebenarnya?

Yang pastinya dia dah jadi lebih baik..Tapi kita? Masih lagi tak berubah-ubah terbenam di takuk yg lama..

Ye, memang, kau mampu melangkahkan kaki ke masjid setiap hari, solat jemaah tak tinggal, luaran kau mungkin nampak zuhud dan tunduk patuh..Tapi dalaman kau sedang bernanah dengan ujub dan riyak..

Yes, kau memang tutup aurat sempurna dari atas ke bawah, bserstokin, berstongan lengkap, zahir kau memang tidak nampak, tapi batin kau mungkin sedang bengkak..Bengkak dengan pujian dan kebanggaan..

Hati-hati!

Boleh jadi, kaki maksiat yang menangisi secebis taubat itu lebih baik daripada si taat yang berasakan dia sudah hebat dan sudah selamat..

Kau tahu siapa yang berada di neraka paling bawah?

Bukan si kafir yang menyekutukan Allah..Tapi si munafik..Yang berpura-pura baik depan manusia, tapi bila dia duduk seorang diri tanpa ada seorang pun manusia yang melihat, dialah yang paling syaiton sekali..

Dia fikir mampu memanipulasikan pandangan manusia terhadapnya, tapi dia lupa..syurga dan neraka itu Allah yang punya..Dan Allah tahu setiap inci keluk busuk hatinya..

Banyakkan muhasabah hati sendiri..Jangan sibuk nak mengintai aib orang sana sini..Hidup ni takda masa nak nilai orang..Nilai dulu hati sendiri..

Boleh jadi, keikhlasan si penzina yang membuang duri di jalanan, asbab Allah merahmatinya dan memberi kunci kepadaNya untuk masuk ke syurga..

Dan boleh jadi, kotoran riak dan ujub yang kau baja dalam hati, asbab pohon amalan kau rosak menjadi debu di hari akhirat nanti!

Thursday 22 March 2018

JOM MUHASABAH DIRI

Kawan saya beritahu dah berapa tahun dia tak dapat mengerjakan umrah. Sudah berapa kali dia ke sana. 

"Untuk apa kau buat umrah selalu?"
Saya tanya dia..
"Buat amal ibadatlah.."
Marah aje muka dia.....

"kata Abu Hurairah bahawa Rasulullah s.a.w. bersabda: "Apabila seseorang itu meninggal dunia maka terputuslah amalannya kecuali dari tiga perkara, sedekah jariah, ilmu yang dimanfaatkan dan anak yang soleh mendoakan untuknya. Dia ada cakap tak pergi umrah selalu tu  amalan yang tidak terputus?"

Kawan tu diam.

"Ada duit lebih tu sedekahlah. Sedekah sekolah tahfiz, bantu anak.yang mahu sambung belajar, beli tanah kubur wakafkan. Amalan yang tidak terputus kalau kau kaji semuanya berkaitan dengan orang lain. Orang lain yang dapat manfaat dari apa yang kita ada. Harta kita ada kalau kita gunakan untuk diri kita sendiri sahaja. Esok-esok Allah tanya kita balik. Aku kongsi rezeki dekat kau. Kau bolot semua. Kau senangkan diri kau, walau duit tu buat pergi.umrah pun kalau ada adik beradik.yang susah Allah tanya juga tau? Kalau ada jiran yang susah pun Allah tanya juga.."

Kawan tu terkebil-kebil. Merenung muka saya

"Aku sebenarnya kalau bulan ni tak ada orang datang minta tolong aku susah hati. Tertanya tanya Allah marah aku ke sampai Allah tak hantar dekat aku orang minta tolong. Bila Allah hantar orang susah minta bantuan dekat kita bermakna Allah mahu kita buat pahala. Kita kadangkala.tak ada masa nak cari orang susah ni"

"Betul juga kata kau ni ya...."

"Berapa ramai antara kita yang kumpul duit untuk pergi umrah anak beranak. Mesti ramaikan begitu? Tetapi berapa ramai yang kumpul duit untuk wakaf air, wakaf masjid, bantu anak anak belajar. Tolong orang susah?"

Akhir perjumpaan kami. Kawan itu peluk saya sambil berkata

"Insaf aku jumpa kau ni".....

Friday 2 March 2018

DAKWAH HAK SEMUA MANUSIA



Teringat dulu masa pernah kerja kat satu restoran eksklusif kat KL..ada sorang customer perempuan, persis datin..berpakaian agak mewah dari tudung sampailah ke kasut..

Tiba-tiba saya terpandang, nampak rambut dia belah belakang terjulur ke luar..niat hati nak menegur..tapi takut pulak kena marah..tapi bila fikir balik, kenapa saya perlu buruk sangka dgn dia..sedangkan saya tak cuba pun lagi..

Lalu saya pun jalan menghampiri beliau..dan saya terus menyapa dia sambil tersenyum..

"assalamualaikum puan..maaf, rambut puan kat belakang terkeluar sikit.."

Terus dia pandang saya atas bawah..ingatkan dia nak marah..

Tiba-tiba..

"eh laa yekee..tak perasan pulak..awak boleh tolong masukkn tak..tangan saya tak sampai pulak.."

"boleh puan takda masalah..tapi puan takpa ke saya pegang rambut puan..bukan apa takut puan tak selesa pulak.."

"eh takpeee..boleh-boleh..masukkan je..terima kasih ye tegur.."

"dah puan..cantik dah..lagi cantik dari tadi.."

Dia senyum..

"awak tahu, awak orang pertama yang saya tak kenal, dan saya bagi pegang rambut saya..thank you.."

See? kebanyakan kita, takut nak buat dakwah sebab perasaan sangka buruk kita ni terlalu kuat dekat golongan2 sebegini..

Golongan yang bagaimana?

Golongan yang kita rasa tidak perlu ditegur, sebab neraka dah kirim salam kat dorang..Sedangkan, secara hakikatnya, golongan sebeginilah yang lebih layak dan utama untuk ditegur dan didakwahkan..

Kita takut, kalau kita tegur..kita kena marah..kita takut, kalau kita tegur, dia tak terima..kita takut itu..kita takut ini..sedangkan kita tak pernah cuba pun nak dekat dengan dorang!

Lepas ni..cubalah ubah..ubah moga perasaan sangka baik kita sentiasa melebihi sangka buruk kita pada manusia..dakwah saja pada sesiapa tanpa mengira siapa mereka..kerana fitrah manusia itu, adalah suka pada kebaikan..☺

#DakwahHakSemuaManusia

Thursday 1 March 2018

DAIE YANG SYOK SENDIRI



Bila kita nampak ada orang melayu islam yang tak tutup aurat.

Bila kita nampak ada remaja islam yang tak solat, tak tahu solat, tak tahu mandi wajib, tak tahu mengaji.

Bila kita nampak remaja islam minum arak, berjudi, bertatu, berzina.

Bila kita nampak kawan-kawan sekeliling kita terlalu asyik ber"couple".

Kita kena rasa sedih.

Pertama, rasa sedih sebab kita pentingkan diri sendiri dan tak cuba nak sampaikan dakwah kepada mereka.

Kedua, sebab kita tak doakan mereka, malah kita bersangka buruk hanya dengan melihat luaran mereka saja.

Yang kita tahu, pandang jelik, pandang jijik, pandang hina pada mereka. Kita berbisik dalam hati sendiri "teruknya mereka" atau "ish mak ayah tak ajar ke".

Yang kita tahu, kitalah manusia yang terbaik atas muka bumi, kitalah yang paling banyak buat kerja untuk islam, kitalah yang paling banyak buat dakwah.

Sedangkan, dalam kita seronok kecapi nikmat "bercurhat" dalam usrah, kita tak pernah pun pelawa "roommate" sebelah "compartment" kita untuk "join" sekali..

Dalam kita seronok tadabbur quran bersama-sama dgn sahabat-sahabat sorga, kita tak peduli pun kawan-kawan kita masih ada lagi yang merangkak-rangkak mengaji, ada yang tajwidnya masih tunggang langgang.

Dalam kita kecapi nikmat solat jemaah di masjid, hadirkan diri ke ta'lim, daurah, atau majlis-majlis ilmu yg lain, kita tak pernah pun rasa nak berkongsi apa yang kita dapat dan rasa, pada orang-orang sekeliling kita. Malah kadang kita berasa rimas dan benci bila ada sahabat-sahabat kita sendiri yang kita anggap sebagai "orang luar" dalam kumpulan kita, atau lebih tepat lagi dalam jemaah kita, di mana bila mereka minta kita berkongsi input tentang apa yang kita peroleh dari majlis-majlis ilmu yang kita dah pergi, kita berpaling muka, kerana kita rasa mereka tidak layak untuk tahu.

Yang kita tahu, lepas usrah, wajib selfie kemudian update status

#doneusrah
#usrahbest
#rugisiapayangtakdatang

Muhasabah, kadang, punca masyarakat luar masih ramai tak kenal islam dan iman, adalah disebabkan diri kita yang masih lagi syok sendiri dan berangan-angan dengan novel tarbiyah cinta bersulam fantasi, yang lalok dengan ukhuwah fillah bercipika-cipiki, tanpa berpijak di bumi realiti tarbiah dan dakwah itu sendiri.

Ayuh bangkit! masih banyak lagi kerja yg perlu dibuat!!

#FastabiqulKhairat

Saturday 6 January 2018

BIARLAH APA ORANG NAK KATA



Ada orang luah..

"Duit judi yang saya menang ni kadang saya buat sedekah..tapi orang dok kata macam2..kata saya tak cukup sorang makan duit haram dok pi bagi orang lain makan sama..buat apa nak sedekah dah lepas ni..saya memang jahat.."

😇

first sekali kita tanya balik diri kita..kita buat baik sebab nak dapat redha siapa? redha Allah ke redha manusia? bukan mereka yang bagi kita pahala..bukan mereka yang boleh masukkan kita dalam syurga..tapi Allah..bukan amalan mereka yang dapat selamatkan kita "nanti", tapi amalan kita sendiri..

so kalau orang cakap macam tu, ambik yang positif..yang baik teruskan, yang jahat slow2 tinggalkan..orang kata kat kita main judi baik tak payah sedekah, so kita jangan tinggal yang sedekah..kita tinggal yang judi..sebab sedekah tu baik, judi tu yang tak baik..yang sedekah tu tak berdosa, sedekahlah takpa..takda masalah..yang masalahnya judi..

sama jugak orang kata kita pakai tudung labuh tapi mengumpat..so jangan tinggal yang tudung labuh..sebab tudung labuh tu benda baik..tinggalkan yang mengumpat..sebab yang masalah tu mengumpat..tudung labuh takda salah apa..

orang dok kata kat kita.."diri hang pun tak betui..sibuk nak dakwah orang, hang pun bukan pakai stokin pun, dok pakai tudung pendek ja aku tengok.." takpa..yang dakwah tu teruskan..yang hat tudung pendek dengan tak pakai stokin tu yang kene ubah slow2..sebab dua benda tu yang salah..dakwah tak salah apa..dakwahlah..

lepas orang tegur.."kau ni solat pun tak betul, sibuk nak solat jemaah kat masjid.." terus kita taknak pergi masjid..salah tu..sepatutnya betulkanlah solat yang salah tu..bukannya tinggal terus solat jemaah kat masjid..sebab solat jemaah kat masjid tak salah..

sentap dengan kalam murabbi.."join usrah tapi couple.." lepas tu merajuk terus tak datang usrah..orang jangan tinggalkan usrah..usrah tu baik..tinggalkan couple..couple tu yang tak baik..

ramai orang salah faham..bila kena tegur, dia tinggalkan yang part baik..yang hok jahat tu dia teruskan buat..lepas ni tukar..yang benda baik mana2 kita dah buat, teruskan..yang bahagian jahat slow2 kita ubah..orang nak mengata jugak lepas tu biaq pi depa..tak luak pun pahala kita..

dan yang paling penting solat jangan tinggal..jahat macam mana pun solat jangan tinggal..sebab orang yang jaga solat ni, Allah jaga dia..Allah sayang dia..insyaAllah sama2 berubah ke arah yg lebih baik..kita manusia semua sama je..takda yg membezakan kita semua kecuali iman dan takwa..dan yang boleh nilai kedua2 tu hanya Allah..bukan manusia macam kita..😊

#PerbaikiDiriDanSeruOrangLain

Thursday 28 December 2017

MAKNA REZEKI



Rezeki tu bukan bermakna kau dapat apa kau nak. Tapi bila kau terima apa yang Tuhan beri. 

Kau belajar tentang sirah. Tahu Mariam tak berkahwin tapi dapat anak. Itu rezeki dia. 

Kau tengok pula sirah Aishah. Kahwin tapi tak dapat anak. Itu pula rezeki dia. 

Tuhan hantar Musa ke rumah Firaun sebagai anak angkat untuk membawanya ke syurga. Tapi tetap juga Firaun menjadi manusia paling celaka yang memilih neraka. 

Tuhan hantar Nuh untuk menyelamatkan kaumnya tapi anak isterinya sendiri derhaka dan enggan terima. 

Pelajari sesuatu dari kisah-kisah seperti itu. Sungguh. Rezeki masing-masing tak sama. Semua ada pro dan kontranya! 

Orang yang ada suami, ada isteri, ada anak ni bermakna ada tanggungjawab juga. Mudah dapat pahala. Tapi mudah juga dapat dosa. 

Yang tak bertemu jodoh, yang tak dikurniakan zuriat pun satu rezeki juga. Rezeki terlepas tanggungjawab dan risiko nak menjawab depan Allah nanti. 

Jadi, sebelum kau terus mengeluh tentang itu ini, kena faham dulu konsep rezeki. Ada, tak semestinya untung. Tak ada, tak semestinya rugi. 

Kau dapat apa kau nak, tak semestinya kau boleh terus bergembira. Kau tak dapat apa kau nak, tak semestinya kau tak boleh bahagia. 

Takdir Allah ni misteri sifatnya. Entah-entah airmata redha yang kau titiskan dalam mengharung kecewa itulah yang menghanyutkan kau ke syurga. 

So..again and again.. 

"Rezeki tu bukan bermakna kau dapat apa kau nak. Tapi bila kau terima apa yang Tuhan beri."

Ya! Yang penting, kau percaya.. kalau dah itu takdir kau, itulah yang sebaik-baiknya. 

Kau hanya akan bahagia kalau kau terima. 

Percaya dan terima.

Thursday 7 December 2017

KAU YANG MANA SATU?



Memang..

Manusia memang tak boleh lari dari buat silap..Setiap orang pasti pernah melakukan dosa..

Kecil atau besar..
Tertutup atau terbuka..
Sengaja atau tak sengaja..

Soalannya sekarang,

Antara banyak2 golongan pendosa..

KAU YANG MANA SATU?

Ada golongan yang melakukan dosa, dalam keadaan dia sendiri sedar, yang itu adalah dosa..

Dia belajar hukum-hakam, halal haram..

Tapi ilmunya tiada amal..

Tahu hukum meninggalkan solat itu sebesar-besar dosa, tapi masih degil taknak solat..

Tahu batasan aurat bagi seorang perempuan adalah seluruh anggota kecuali muka dan telapak tangan..Lima tahun sekolah agama pakai tudung labuh pakai stokin, tapi sayang..makin lama tinggal sekolah makin singkat pakaian..

Ilmu itu ada, tapi tidak diamalkan..

Ibarat beli pinggan mangkuk mahal-mahal, hanya untuk dipamerkan di almari kaca saja tanpa digunakan..

Ada golongan yang buat dosa, tapi disebabkan dia malas belajar, dia jahil, dia tak tahu pun benda tu dosa..

Apabila ada orang mahu mengajar, dia tutup telinga..

Alasannya, 

"Aku sibuk banyak kerja..nanti dah tua aku pergilah masjid belajar agama.."

Dan akhirnya, nikmat dan istidraj sudah tidak dapat dibezakan lagi..

Tanpa dia sedar, tiap detik yang berlalu, menandakan semakin singkat hayatnya untuk bertemu pencipta..entahkan esok..entahkan lusa..

Ada orang yang berbuat dosa, dan dia malu untuk dedahkan dosa dia pada orang lain..

Di depan orang ramai..
Di facebook..
Di instagram..
Dialah ustaz..imam muda..daie..

Tetapi di belakang orang,
dialah yang paling fasik sekali..

"Lepas tengok video xxx ni aku delete lah bukan orang tahu..nanti aku delete la history lepas tengok.."

Itu belum masuk..
Dosa2 yang berpunca dari penyakit hati lagi..

Yang hasadnya..yang ujubnya..yang riaknya..yang takabburnya..

Sesetengahnya pula, tak tahu apakah itu perasaan malu..

Depan orang, belakang orang..
sama saja tiada beza..

"Biarlah..asalkan kami tak hipokrit..ada je orang yang pakai tudung tapi perangai teruk"

"Kubur masing2 kot.."

"Tiada paksaan dalam agama.."

"Tunggu saya dapat hidayah dan ikhlaskan hati dulu baru saya pakai tudung.."

Sehingga menggunakan hujah2 agama, untuk mempertahankan dosa masing2 yang sudah terang lagi bersuluh..

Ada juga golongan yang memilih-milih..

Yang mana dia rasakan dosa besar, dia tinggal..Yang mana dia rasa dosa kecil, dia buat..

"Orang islam mana boleh makan babi! haram!!"

"Takpa sayang, kita couple pegang2 tangan sikit je, bukannya berzina pun..tengok wayang je pun..takda apalah..sikit je..nanti kita nak kahwin kan.."

Mungkin dia lupa..pesanan nabi SAW dalam kbutbah baginda yang terakhir..

"Berwaspadalah terhadap syaitan demi keselamatan agama kamu. Dia telah berputus asa untuk menyesatkan kamu dalam perkara2 besar, maka berjaga-jagalah supaya kamu tidak mengikutinya dalam perkara2 kecil.."

Dia lupa bahawa dosa ini ibarat titik2 hitam..

Setiap kali berdosa, titik2 hitam ini akan muncul..

Sedikit demi sedikit, hingga menutup segenap ruang dan dimensi hati..

Sehingga akhirnya, hatinya menjadi buta..tidak dapat melihat dan membezakan lagi..mana yang haq, mana yang batil..

Dan ketahuilah, kesemua dosa yang dilakukan di dunia..walau sebesar zarah..pasti akan diadili dan dihukum..

Balasan ngeri dan azab seksa akan menanti buat semua golongan pendosa tadi..

KECUALI SATU..

Golongan apakah itu??

Merekalah golongan PENDOSA, yang apabila mereka melakukan sesuatu dosa..

Mereka SEGERA BERTAUBAT..dengan TAUBAT NASUHA..

"Katakanlah, wahai hamba-hambaKu yang telah melampaui batas terhadap diri mereka sendiri (dengan perbuatan dosa), janganlah kamu berputus asa dari rahmat Allah, kerana sesungguhnya Allah mengampunkan segala dosa, sesungguhnya Dialah juga yang Maha Pengampun, lagi Maha mengasihani.."

(Surah Az-Zumar : ayat 53)

Jadi, sekali lagi aku ingin bertanya..

Antara seramai2 golongan pendosa..

Kau yang mana satu??

"Aku........"

Credit karya asal: Abeben Artworks

Saturday 28 October 2017

HUKUM BERCOUPLE



"Bercinta", "Bercouple", "Berikhtilat" dan sebagainya mempunyai takrifan berbeza dan sangat subjektif dengan merujuk kepada setiap individu.

Ada yang kata bercinta itu halal, sedang "couple" itu haram. Ada juga yang mengatakan kedua-duanya haram, sebahagian yang lain pula mengatakan ia harus namun bersyarat. Namun ada juga yang menjustifikasikannya dengan penggunaan kalimah "ikhtilat".

Bagi saya, istilah bercinta itu sendiri terlalu subjektif, berbeza mengikut pemahaman setiap orang dan apa yang mereka lakukan berdasarkan pemahaman masing-masing.
Ada yang menggunakan istilah bercinta, namun mereka tidak melanggar batas-batas agama. Jadi, adakah perbuatan tersebut diharamkan?

Ada juga yang menggunakan istilah "kami hanya berkawan saja", tetapi pergaulan mereka mengalahkan suami isteri, pun begitu adakah berkawan juga patut diharamkan?

Saya tertarik dengan satu kenyataan seorang penceramah sewaktu saya masih menuntut di zaman asasi dulu, beliau mengatakan dengan lantang bahawa; "Bercinta, berikhtilat dan bercouple itu haram".

Lama saya termenung selepas itu, memikirkan adakah bercinta itu haram secara keseluruhannya? Adakah langsung tiada ruang untuk manusia memanifestasikan cinta mereka kepada seseorang? Mengapa Allah mengurniakan rasa hati ini jika perasaan ini diharamkan secara terus?

Dalam Al-Quran, Allah SWT mengulang-ulang kalimah cinta sebanyak 76 kali. Apabila Allah sendiri meletakkan kalimah cinta sebanyak itu dalam Al-Quran, tentu sahaja perkara itu penting. Maha suci Allah! Dia tidak akan meletakkan sesuatu yang remeh-temeh dalam kitab-Nya sebagai rujukan umat keseluruhannya.

Perasaan cinta ini normal bagi seorang manusia. Perasan ingin mencintai dan dicintai adalah fitrah insani. Namun, naluri yang menjadi fitrah insani ini, mampu bertukar menjadi fitnah diri jika tidak dikawal dengan rapi.

Kata orang, cinta itu buta. Apabila sudah bercinta, bukan sahaja mata, malah hati juga turut menjadi buta. Yang buruk terlihat indah. Yang busuk terhidu wangi. Perasaan cinta ini umpama garam dalam masakan, perlu dibubuh untuk menyedapkan makanan, tetapi apabila berlebihan, mampu mengundang pelbagai penyakit dalam badan.

Seseorang akan menjadi hamba kepada apa yang dicintainya, dan alangkah baiknya jika kita salurkan perasaan cinta kita, kepada pemilik segala cinta di dunia dan akhirat iaitu Allah 'Azza Wajalla. Biarlah kita menjadi hamba, dan meng’abdikan diri pada yang sepatutnya terlebih dahulu.

Kemudian, barulah kita boleh memandu hati ini untuk mencintai mereka yang mencintai Allah. Apabila kita mencintai orang yang mencintai Allah, in shaa Allah cinta yang kita serahkan kepadanya itu, akan diserahkan kepada Allah. Lalu, jadilah kita insan yang saling mencintai kepada pencinta kebaikan. Itulah cinta yang utama!

Bagi saya, bercinta itu perlu bagi mengenali dengan lebih mendalam pasangan yang akan kita kahwini, hal ini bagi mengelakkan kita tersilap membuat keputusan malah menyesal di kemudian hari. Bercinta itu tidak salah, asalkan kita menjauhi segala perkara yang haram dan dilarang oleh agama. Berta'aruflah sekadarnya untuk mengetahui ciri-ciri umum bakal pasangan kita saja.

Namun begitu, Islam adalah agama yang syumul, ia tidak akan membiarkan penganutnya hidup tanpa sebarang panduan dan hanya berpaksikan hawa nafsu semata, agama Islam sendiri telah menggariskan beberapa tips dan adab ketika bercinta atau berta'aruf melalui kalam-kalam ulama' terdahulu dan kontemporari.

Rasulullah juga pernah bersabda, bahawa seorang wanita itu dinikahi kerana empat perkara; iaitu kerana hartanya, keturunannya, kecantikannya, dan kerana agamanya, maka pilihlah yang beragama, nescaya kamu beruntung.

Golongan asatizah telah menggariskan beberapa panduan bagi mengenali bakal pasangan kita berlandaskan syariat, antaranya dengan menyelidik latar belakangnya dengan cara yang sopan dan bermaruah.

Dalam era teknologi kini, bukanlah menjadi satu masalah sukar untuk kita mendapatkan maklumat mengenai bakal pasangan kita, kita boleh saja menyelidik mengenai dirinya melalui media sosial yang pelbagai, kita boleh mengenali perwatakannya, siapa ahli keluarganya, siapa rakan karibnya, bagaimana bahasa yang digunakannya di dunia maya itu.

Selain itu, kita juga boleh berhubung melalui orang tengah yang dipercayai akan akhlak dan agama mereka bagi merisik corak kehidupan dan juga keperibadiannya, seperti melalui keluarga, teman sekuliah, saudara-mara, guru, atau rakan sekerjanya. Jadi, bukan diri kita sendiri yang perlu berta'aruf dengan mendekati dan mengenali hati budinya secara berlebihan. Itulah yang dimaksudkan menyelidik secara bermaruah.

Namun begitu, dalam menilai ciri-ciri idaman bakal pasangan kita, kita juga perlu terlebih dahulu berusaha ke arah ciri-ciri tersebut. Hal ini diumpamakan bagai sekati sama berat, diuji sama merah. Usahlah mengharap bakal pasangan kita sempurna bagai malaikat andai kita sendiri solat subuh masih terlewat!

Bercinta tidak salah, tetapi ramai yang menyalahgunakan makna sesebuah percintaan untuk melakukan perkara yang ditegah oleh hukum syarak. Bertemu janji atau "dating" dalam gambaran yang mudah difahami hari ini, merupakan amalan yang sangat bertentangan dengan hukum Islam, misalnya menonton wayang bersama, berpegangan tangan, berdua-duaan, dan tidak menutup aurat sudah dianggap biasa. Sedangkan hukumnya adalah haram dan berdosa.

Selain itu, komunikasi yang tidak berkenaan juga perlu dikurangkan, kita juga perlu mengawal isi kandungan perbincangan dari yang membawa syahwat. Elakkan dari membuang masa menelefon pasangan kita setiap malam. Elakkan juga komunikasi yang "mencagarkan" agama untuk kepentingan nafsu sendiri, misalnya dengan menelefon pasangan kita setiap dinihari untuk sama-sama bangun tahajud. Bahkan urusan antara lelaki dan perempuan bukan mahram sepatutnya dihentikan pabila menjelang malam.

Sedangkan isteri-isteri rasulullah selaku ummahatul mukminin yang mulia, telah diarahkan agar berselindung di sebalik tabir apabila berurusan dengan para sahabat yang diiktiraf iman mereka. Inikan pula kita yang tahap keimanan jauh panggang dari api berbanding mereka. Ingat! Niat tidak pernah menghalalkan cara, apatah lagi jika niat itu sendiri sudah terpesong berkiblatkan nafsu serta bertopengkan tipu daya syaitan.

Hati-hati dengan makhluk yang bernama syaitan ini, dia amat licik. Andai dia tidak mampu menghasut kita ke jalan maksiat, dia mungkin akan memanipulasikan taktik halus dengan menyuntik racun berhalusinasikan agama pada sanubari kita, supaya di mata kita tidak nampak perbuatan itu salah. Justeru, jangan terpedaya. Lebih baik kita kejut teman serumah kita untuk sama-sama tahajud berjemaah jika betul niat kita ingin berdakwah!

Tambahan pula, cinta itu letaknya di hati. Oleh sebab itu, jatuh cinta kerap juga disebut sebagai jatuh hati. Hati itu adalah raja yang mengawal seluruh anggota dan pancaindera manusia. Jika hati baik, maka baiklah seluruh jasad. Begitulah sebaliknya. Apabila kita mencintai seseorang, kita tidak akan tergamak membawa dirinya ke kancah maksiat. Kita tidak akan sanggup membuatkan dirinya bergelumang dengan dosa. Sebagai seorang muslim, cinta kita tidak sama dengan cinta seorang yang bukan muslim. Cinta kita di batasi syarak.

Justeru, jika kita telah berpuas hati dengan segala corak keperibadiannya, dan kedua-duanya sudah saling meredhai antara satu sama lain, maka segerakanlah dengan ikatan pertunangan. Ikatan ini mudah saja, cukup dengan persetujuan pasangan dan keluarga terdekat seperti ibu bapa kedua-dua belah pihak, sudah dikira sebagai bertunang. Pelamin tunang, hantaran, rombongan, kenduri dan lain-lain itu semua cuma adat.

Bertunang itu penting kerana dalam tempoh itu, tiada lelaki lain boleh mengganggu atau merisik pasangan kita. Dalam Islam, memikat atau melamar tunang orang hukumnya adalah haram. Andainya semua umat Islam faham akan hal ini, maka tidak akan berlaku istilah rampas kekasih orang.

Jaga batasan-batasan pergaulan ketika bertunang. Jika mahu keluar bersama atas urusan persiapan perkahwinan misalnya, mestilah berpakaian sopan dan menutup aurat, bawa sekali seorang mahram seperti adik atau abang kepada perempuan itu. Membawa budak kecil bersama tidak dikira sebagai membawa mahram. Mahram yang dimaksudkan ialah seorang yang waras, boleh mengenal pasti hukum halal haram dan mempunyai kekuatan untuk menegur.

Semasa melalui tempoh bertunang, tentukan dan pastikan terus sama ada kita dengan si dia sesuai bersama atau tidak. Jika sesuai, teruskan kepada perkahwinan. Jika tidak, putuskan tali pertunangan itu dengan baik.

Tiada istilah malu apabila putus tunang. Islam sudah menganjurkan kepada kita bahawa semasa bertunang, usah dikhabarkan hal pertunangan kita itu kepada orang ramai. Bertunang itu lebih baik dibuat secara diam-diam. Bukan dengan rombongan Cik Joyah yang masyarakat Melayu amalkan sekarang.

Bertunang itu adalah ikatan pengenalan, bukan kepastian. Hubungannya boleh diteruskan dan boleh juga diputuskan. Jika ramai yang mengetahui dan ikatan itu putus, maka akan membawa malu besar kepada diri sendiri dan keluarga. Jika tiada orang tahu, maka perkara seumpama itu tidak akan berlaku. Aturan Islam itu sangat mudah dan indah. Cuma kita sahaja yang kurang memahaminya.

Cinta ini, andai dibaja dengan hukum syarak, maka ia berbunga mekar penuh keberkatan. Perlu diingat, keberkatan hidup berkait rapat dengan corak kehidupan yang seseorang amalkan. Jika hukum syarak dipelihara dengan baik, maka in shaa Allah hidupnya berkat. Jika tidak dijaga, maka kemanisan dan barakahnya akan hilang sedikit demi sedikit.

Tuntasnya, percintaan itu biarlah dengan niat kita ingin berkahwin dengannya. Bukan sekadar "bercouple" dan berkasih semata tanpa sebarang matlamat dan hala tuju. Maksud ingin berkahwin yang saya nyatakan ini adalah seperti proses ta'aruf yang sekadarnya, kemudian segerakan dengan ikatan pertunangan dan teruskan kepada perkahwinan. Jika belum bersedia untuk proses-proses tersebut, maka usahlah melibatkan diri dalam hal-hal percintaan seperti "bercouple", kerana ia hanya akan mengundang dosa dari menghampiri pahala. Ia hanya akan menambahkan kemudaratan berbanding kerahmatan. Ia hanya membuang masa dan membazir usia dengan perkara sia-sia.


Moga kita semua mampu menjaga batas pergaulan dengan sempurna, kerana Allah telah berjanji, bahawa lelaki yang baik, untuk perempuan yang baik, dan perempuan yang baik, untuk lelaki yang baik. Setiap manusia Allah telah jadikan berpasangan. Jadi, usahlah terlalu bermuram durja, kerana saat bahagia itu pasti tiba, jika tidak di dunia ini, di akhirat sana pasti ada! 

Allahu a'lam.

Wednesday 25 October 2017

BERUBAH

"kau senangla..mak ayah kau org berilmu..ustaz ustazah..mak ayah aku, solat pun tak..bercerai berai..kaki pukul..kaki judi..macam mana aku nak solat kalau dorang pun tak pernah buat benda2 tu.."

"kau lainla, ambik kos pengajian islam, biah solehah belaka..aku ni ambik kos duniawi je..U pun biasa-biasa je..member aku ramai yang free hair kot..tak solat..couple..hisap vape..geng kunyit..geng halia..geng serai..daun limau purut semua ada..sebab tu aku susah sikit nak berubah.."

Tak jugak..

Asiah isteri firaun..duduk serumah dengan firaun kot, tapi dia still boleh beriman..

Isteri dan anak2 nabi luth, duduk dgn nabi kot..tapi diorang kufur..

Abu Jahal..Abu Lahab..bapa sedara nabi Muhammad tu, hari-hari jumpa nabi, dengar dakwah nabi, tengok mukjizat-mukjizat nabi, tapi sampai ke mati diorang kafir..

ramai lagi sebenarnya..😇

"habis tu mcm mana nak berubah..aku ni dah lama sangat tak solat..nasi dah jadi bubur..takleh buat apa dah..Allah mesti benci kat aku.."

taklah..nasi kalau dah jadi bubur..bila kita alter balik tambah ikan bilis sikit, bawang goreng, telur masin, kangkung, sambal kicap..sedap kan? kadang lagi sedap dari nasi campur..😊

pointnya kt sini, kalau kita betul2 nak berubah, kita takkan salahkan orang lain..kita takkan cipta alasan untuk terus-terusan bermalasan tanpa ada usaha untuk berubah..insyaAllah kalau niat kita nak berubah kerana Allah, Allah pasti mudahkan dan bukakan jalan untuk kita seluas-luasnya..

kerana Allah itu, Ar-Rahman dan Ar-Rahim..kasihNya pada seorang hamba, lebih hebat dari kasih ibu pada anaknya..dah pergi solat..dah azan kan?😊

Monday 2 October 2017

HUKUM QADHA’ PUASA RAMADHAN BERSEKALI DENGAN PUASA 6 SYAWAL

HUKUM QADHA’ PUASA RAMADHAN BERSEKALI DENGAN PUASA 6 SYAWAL

Mukaddimah:

Alhamdulillah, kita baru selesai melaksanakan ibadat puasa Ramadhan dengan jayanya. Semoga Allah kurniakan kepada kita penerimaan segala ibadat yang kita lakukan sepanjang bulan Ramadhan sama ada yang wajib mahupun yang sunat. 

Dengan menjelmanya Syawal, disamping kita berhari-raya dengan penuh kesyukuran, kita juga digalakkan untuk melaksanakan puasa enam Syawal. Ini kerana ia mempunyai banyak kelebihan.

Banyak persoalan yang ditimbulkan berkenaan dengan Hukum Qadha’ Puasa Ramadhan Bersekali Dengan Puasa 6 Syawal.

Justeru, pada kali ini akan menjawab persoalan berkaitan dengan isu ini. Semoga kita semua menjadi hamba-hamba Allah yang bertakwa dan cintakan amalan soleh.

Kelebihan Puasa Enam:

Terdapat hadis yang menunjukkan kelebihan puasa enam. Antaranya:

مَنْ صَامَ رَمَضَانَ ثُمَّ اَتْبَعَهُ سِتَّا مِنْ شَوَّالٍ فَكَأَنَّمَا صَامَ الدَّهْرَ

Maksudnya: “Sesiapa yang puasa Ramadhan kemudian diikuti dengan puasa enam hari Syawal, maka seolah-olah dia berpuasa setahun.”

Riwayat Muslim, Abu Daud, al-Turmuzi, Al-Nasaie, Ibn Majah, Ahmad dan lain-lain. 

Imam al-Turmuzi berkata hadis hassan.

Ini menunjukkan bahawa maksud puasa Ramadhan seolah-olah setiap hari mewakili gandaan 10 hari. Justeru, ditambah dengan enam hari Syawal, maka jadilah ia 360 hari.

Itulah tafsiran sebahagian ulama.


Hukum Puasa Qada’ Ramadhan Beserta Dengan Puasa Sunat Syawal:

Dalam hal ini, para ulama telah khilaf kepada beberapa pendapat:

PERTAMA: SAH

Hukumnya sah dan terjadi kepada kedua-duanya, iaitu qada’ dan sunat. 

Inilah pendapat:
Imam Ibn Hajar al-Haitami
Syeikh Muhammad Ramli. Lihat al-Nihayah (1/162) dan juga Fatawa al-Ramli (2/339)
Imam al-Barizi. Lihat al-Ashfah wa al-Nazhair (1/161) Syeikhul Islam Syeikh Zakaria al-Ansari dalam Haasyiah al-Syarqawi ala al-Tahrir (1/427)


Inilah juga pendapat kebanyakan ulama mutakhirin.


KEDUA: TIDAK SAH

Tidak sah tetapi terhasil yang fardhu sahaja iaitu puasa qada’ Ramadhan tidak kepada puasa sunat Syawal.

Inilah pendapat Imam al-Asnawi, Syeikh Ibn al-Solah, Abu Makhramah. Lihat Bughiah al-Mustarsyidin (3/95-96).


Hujah mereka tidak boleh tasyrik atau sekutukan dua jenis ibadah dalam satu ibadah.



Tarjih:

Setelah meneliti dua hujah, kami lebih cenderung kepada pendapat yang membolehkannya. Ini kerana ia merupakan jenis ibadah yang sama tetapi dengan dua niat. Ini juga pendapat sebahagian ulama berdasarkan pengamatan kepada beberapa nas.

Walaupun begitu, yang terbaiknya adalah memisahkan antara qada’ puasa Ramadhan dengan puasa enam Syawal untuk keluar daripada khilaf.

Imam Ibn Hajar menggunakan bahasa dengan katanya terhasil asal pahala tetapi bukan dalam bentuk sempurnanya jika ia berniat untuk kedua-duanya 
(niat qada Ramadhan dan sunat Syawal). Lihat al-Tuhfah (3/390).


Semoga dengan penjelasan ini, akan memberi kefahaman kepada kita berkenaan dengan isu puasa qada’ Ramadhan dan puasa enam Syawal.

Sekian.
Akhukum fillah,


Datuk Dr. Zulkifli bin Mohamad al-Bakri
Mufti Wilayah Persekutuan

Puasa Sunat Syawal, Ganti & Ziarah

Puasa Sunat Syawal, Ganti & Ziarah
Oleh: Dr. Zaharuddin Abd Rahman


Puasa sunat Syawal sememangnya amat popular di kalangan masyarakat kita hari ini. Dikesempatan ini saya suka menasihatkan semua yang ingin mengamalkan puasa sunat ini agar berhati-hati dari tipu daya syaitan yang kerap berjaya menjadikan seseorang individu yang berpuasa itu bermegah dan riya' dengan amalannya.

" kau , dah hari ker berapa dah?"

"aku dah 5 hari dah ni"

"esok aku raya (sunat syawal)"

Ini adalah antara kata-kata yang kerap didengari di bulan syawal ini. Ia menjadi seolah-olah satu budaya untuk berlumba menamatkan puasa enam. Ia agak terpuji tetapi ia dicemari oleh habahan-hebahan yang dibuat tentang bilangan hari puasanya bertujuan melihat 'sapa lebih hebat?'.

Amat dibimbangi, tindakan ini bakal menghilangkan seluruh pahala puasa sunatnya. Kerana ia boleh menjadikan seseorang merasa riya, serta memperdengarkan amalan masing-masing yang sepatutnya di sembunyikan khas untuk Allah.

NAMUN, ada juga bertanya, habis jika ia ditanya orang atau ketika dipelawa makan? adakah ingin senyap sahaja?

Pertanyaan ini kelihatan sepatutnya mampu disesuaikan dengan nasihat di atas tanpa perlu bertanya lagi. Namun di zaman semua perlu dijelas satu persatu ini, kelihatan semua gagal menggunakan kebijaksanaan memahami mesej dari sebuah nasihat maka memilih untuk membangkang dan membantah. APA YANG dinasihati adalah semua kita berhati-hati agar kita tidak sesuka hati mengumumkan kita berpuasa atau jumlah bilangan puasa kita dan diikuti dengan rasa ingin menunjuk-nunjuk.

Jika diperlukan sekadar menjawab persoalan dan mampu pula dijaga hati agar tidak sum'ah dan tidak pula berlebihan berbicara berkenaannya, seperti menyambung jawapan pertanyaan dengan menyebut jumlah hari yang sudah berpuasa, ditambah pula dengan adakalanya 'memperlekehkan' jumlah puasa orang lain dan yang sepertinya, maka SEKADAR menjawab 'berpuasa' wajarlah tiada masalah dan TIDAKLAH TERMASUK dalam larangan yang dinasihati.

Demikian juga bagi mereka yang memaklumkan puasanya dia kepada ahli keluarga atau rakan dengan niat mendorong kepada kebaikan, maka itu jika dilakukan dengan hati yang terkawal dan niat baik, TIDAK JUGA termasuk dalam riya' dan sum'ah yang merosakkan. Insha Allah. 

Apapun perlu berhati-hati sentiasa kerana Syaitan itu amat licik dalam usaha melencongkan niat manusia seluruhnya.


Ziarah & Puasa Sunat

Saya tidak nafikan ada yang terpaksa memberitahu apabila ada rakan yang ajak makan dan menziarahi rumah rakan.

Tatkala itu, ia tidaklah terkeji dan masing-masing bertanggung jawab menjaga niat dan hati masing-masing agar tidak timbul perasaan tersebut.

Puasa sunat ini juga tidak sewajarnya menjadi penghalang menerima jemputan rakan-rakan yang membuat rumah terbuka.


Isu Keutamaan Antara Sunat Syawal & Qadha

Selain itu, satu isu yang kerap ditimbulkan berkenaan hal ini adalah tentang penggabungannya dengan puasa ganti ramadhan dan puasa yang mana satu lebih perlu diutamakan.

Jika ada yang bertanya manakah yang lebih baik di antara puasa sunat syawwal dan puasa qadha?. Jawapannya sudah tentu adalah puasa Qadha.

Ini terbukti dari hadis Qudsi yang sohih
وما تقرب إلي عبدي بشيء أحب إلي مما افترضت عليه وما يزال عبدي يتقرب إلي بالنوافل حتى أحبه

Ertinya : "..dan tidaklah hampir kepadaku seorang hambaKu dengan apa juapun, maka yang lebih ku sukai adalah mereka melaksanakan amalan fardhu/wajib ke atas mereka, dan sentiasalah mereka ingin menghampirkan diri mereka kepadaKu dengan mengerjakan amalan sunat sehinggalah aku kasih kepadanya..." 

(Riwayat Al-Bukhari, no 6021)

Hadis tadi sebagai asas keutamaan, walau bagaimanapun dari sudut praktikal jawapannya mungkin berbeza menurut keadaan diri seseorang.

Maksudnya begini, jika seseorang itu perlu Qadha puasanya selama 30, berpuluh atau berbelas hari (kerana nifas atau haid yang lama di bulan Ramadan sebagai contoh) dan tubuhnya juga sihat dan di yakini masih kuat. Eloklah ia mengerjakan puasa sunat Syawwal terlebih dahulu di ketika itu. Ini adalah kerana waktu sunnat puasa Syawwal yang singkat berbanding Qadha (sepanjang tahun).

Bagaimanapun harus di ingat, walaupun waktu bagi puasa Qadha adalah panjang, kita tetap tidak pasti adakah kita mampu sampai ke tarikh itu atau ajal menjelang dahulu.

Seseorang yang mati sebelum mengganti puasa Ramadannya tetapi sudah berpuasa sunat Syawwal akan pasti bermasalah kerana ia dikira masih berhutang dengan Allah SWT.

Bagaimanapun seseorang yang mati setelah berjaya menggantikan puasanya tetapi tidak sempat berpuasa sunat Syawwal, pastinya tiada sebarang masalah pun, malah mungkin ia juga mungkin boleh mendapat pahala sunat syawal itu sekali.

Berdasarkan sabda Nabi Salla Allahu 'Alaihi wasallam :-
‏إن الله كتب الحسنات والسيئات ثم بين ذلك فمن هم بحسنة فلم يعملها كتبها الله له عنده حسنة كاملة فإن هو هم بها فعملها كتبها الله له عنده عشر حسنات إلى سبع مائة ضعف إلى أضعاف كثيرة ومن هم بسيئة فلم يعملها كتبها الله له عنده حسنة كاملة فإن هو هم بها فعملها كتبها الله له سيئة واحدة

Ertinya " ... barangsiapa yang beringinan melakukan kebaikan tetapi tidak melakukannya, telah di tuliskan oleh Allah baginya pahala penuh, maka jika ia beringinan dan kemudian melakukannya, di tuliskan 10 pahala sehingga 700 kali ganda.."

( Riwayat Al-Bukhari, no 6010)

Kita harus memahami bahawa darjat puasa Qadha adalah lebih tinggi dan tanggungjawab bagi menunaikannya adalah jauh lebih besar dari sunat Syawwal, ini kerana puasa qadha adalah puasa wajib dan merupakan ‘hutang' ibadah dengan Allah berbanding puasa syawwal yang hanyalah sebagai tambahan pahala.


Isu Gabung Sunat & Qadha

Isu menggabungkan puasa qadha dan syawal sememangnya amat popular, pandangan ringkas saya adalah seperti berikut :-

Tidak elok untuk menggabungkan kedua-duanya bagi mereka yang mampu (dari sudut kesihatan tubuh dan lain-lain) untuk memisahkannya. Ini kerana sepengetahuan saya tiada dalil yang specifik membuktikan Nabi SAW pernah melakukannya atau menganjurkan kepada para sahabat untuk menggabungkannya.

Apabila Nabi, sahabat dan salaf soleh tidak melakukannya maka pastinya ia bukanlah amalan yang terpilih dan terbaik kerana pilihan Nabi Salla Allahu 'Alaihi wasallam dan para sahabat selamanya adalah yang terbaik.

Malah terdapat juga hujjah-hujjah yang menyebabkan pandangan yang yang mengharuskan penggabungan ‘qadha dan ganti' itu dipersoalkan, iaitu :-

1. Jika seseorang mengatakan boleh gabung puasa qadha (yang wajib) dengan puasa syawwal (yang sunat) maka sudah tentu selepas ini timbul pula individu yang cuba menggabungkan solat wajib dengan solat sunat, seperti gabungan solat isyak dengan terawih, atau subuh dengan ‘tahiyyatul masjid' atau dengan solat sunat fajar, atau solat jumaat dengan solat sunat ‘tahiyyatul masjid'. Maka ini pasti menyebabkan masalah lain timbul dalam ibadah wajib termasuk rekaan-rekaan pelik seperti solat fardhu subuh campur istikharah dan banyak lagi rekaan ibadah secara gabungan yang baru kelak termasuklah gabungan Haji beserta Umrah sekaligus dengan satu niat.

2. Menurut Prof. Dr Syeikh Abd Malik as-Sa'dy (ex-Lajnah Fatwa Iraq) dan Prof Dr Mohd ‘Uqlah el-Ibrahim (Jordan) mereka berpendapat bahawa amalan wajib tidak boleh digabungkan dengan apa-apa amalan wajib atau sunat lain, kerana amalan wajib memerlukan tumpuan khusus yang tidak berbelah bahagi semasa pelaksanaannya dan ia perlu bagi mengangkat tuntutan kewajibannya. Justeru, tindakan menggabungkan ini pasti mengurangkan kesempurnaan hamba dalam menunaikan tuntutan wajib mereka.

3. Tindakan A'isyah r.a yang melewatkan Qadha pula boleh di jadikan hujjah bahawa beliau mengasingkan kedua-dua puasa Qadha dan Syawwal. Maka inilah yang terpilih sepatutnya. (tidak gabungkan kerana Aisyah r.a tidak menggabungkannya) .

Aisyah menyebut :
كأن يكون عليّ الصيام من شهر رمضان فما أقضيه حتى يجئ شعبان

Ertinya : Kewajiban ke atasku untuk puasa (Qadha) dari puasa Ramdhan, tidaklah aku menggantinya sehingga datang sya'ban" 

( Riwayat Muslim, no 101)

4. Amalan wajib (qadha) memerlukan niat yang ‘jazam' (tepat dan pasti) maka tindakan mengabungkan ia dengan niat puasa sunat mungkin boleh merosakkannya kepastiannya. Kerana itulah ulama yang mengizinkannya mencadangkan agar diniat puasa qadha sahaja, adapun syawwal itu dipendam sahaja dengan harapan Allah menerimanya.

Bagaimanapun, ulama yang mencadangkan ini jelas menyatakan bahawa tindakan menggabungkannya tetap mengurangkan pahala sunat syawwal ini kerana tidak diniat dan tidak dilakukan sepenuhnya (Hasyiah As-Syarqawi ‘ala al-Tahrir, Syeikh Zakaria Al-Ansary, 1/427; naqal dari Min Ahsanil Kalam Fil Fatawa, Atiyyah Saqr, 2/23)

5. Malah ada pula yang berhujjah bahawa amalan sunat tidak boleh ditunaikan sebelum amalan fardu. Demikian menurut Syeikh Abu Raghib al-Asfahani, Syeikh Ihsan Muhammad 'Aayish al-'Utaibi dan juga di sebutkan oleh Dr Yusof Al-Qaradawi di dalam kitabnya Fiqh Awlawiyyat.

Ini ada asasnya kerana berdasarkan hadith Nabi SAW
من صام رمضان ثم أتبعه ستاً من شوال فكأنما صام الدهر

Ertinya: "Barangsiapa telah berpuasa Ramadan kemudian diikuti dengan 6 hari dari dari Syawwal (puasa) maka ia adalah seperti (pahala) puasa ad-Dahr (setahun)" 

(Riwayat Al-Bukhari, no 6502).

Kita dapat melihat penggunaan ‘fe'il madhi' iaitu ‘past tense' bagi puasa Ramadan, mungkin sahaja boleh membawa makna sesiapa yang belum lengkap puasa Ramadannya perlulah melengkapkan dahulu, kemudian barulah mereka layak bagi mendapat peruntukan pahala sunat Syawwal.

Hujjah ulama yang mengharuskannya datang dari hadith:-

" Sesungguhnya amalan itu berdasarkan kepada niat, dan bagi seseorang apa yang diniatkan."

(Riwayat Bukhari, no 1, 1/12)

Ia dilihat agak umum, memang benar apa yang diniatkan adalah penting, tetapi niat mempunyai kaedah dan cara-caranya bagi diterima, contohnya seperti niat solat yang di cadangkan di dalam mazhab Syafie dimulakan semasa lafaz takbiratul ihram di sebut, jika tidak niat itu tidak dikira.
(Rujuk Al-umm, hlm 78, cet Baytul Afkar; Rawdhah At-Tolibin, An-Nawawi, cet Baytul Afkar, hlm 103).

Justeru, niat juga ada displinnya dan tidak boleh dibuat sesuka hati di dalam ibadah.


Kesimpulan

Kesimpulan dalam yang mengutarakan perbincangan yang terbatas ini adalah, terdapat IJTIHAD ULAMA yang membolehkan gabung dan wujud juga yang tidak membolehkan, justeru persoalan UTAMA yang tinggal kini boleh BOLEH ATAU TIDAK MENGGABUNGKAN tetapi lebih kepada manakah kaedah yang terbaik untuk DIRI. Jika ditanya kepada saya, jawabnya adalah SANGAT ELOK tidak digabungkan JIKA MAMPU DAN BERKINGINAN GANJARAN TERBESAR, justeru elok sangat didahulukan yang wajib (qadha) daripada sunat (syawwal);
Pandangan yang membolehkan saya anggap sebagai RUKHSAH  "keringanan" bagi mereka yang mempunyai KESUKARAN kerana uzur dan tidak mampu untuk mengasingkannya.

Antara ulama yang membolehkan untuk menggabungkannya adalah beberapa ulama dari mazhab Syafie (Mughni al-Muhtaj, 1/602), Assembly of Muslim Jurists in America (AMJA), Syeikh Atiyyah Saqar, panelis fiqh Islam online.net dan beberapa yang lain.


Sekian