Saturday 13 May 2017

SALAH FAHAM SOLAT JAMAK DAN QASAR

Solat Jamak Dan Qasar: Ramai Buat Tapi Ramai Juga Yang Salah Erti

Allah Subhanahu wa ta’ala memberi dua kemudahan atau keringanan kepada orang yang bermusafir untuk melaksanakan solat iaitu JAMAK dan QASAR.


SYARAT JAMAK DAN QASAR

Untuk seseorang itu mendapat kelayakan rukhsah(keringanan) solat musafir(jamak dan qasar) mestilah menepati beberapa syarat. Berikut adalah syarat-syarat yang dimaksudkan (Rujuk: al-Fiqh al-Manhaji ‘ala Mazhab al-Imam al-Syafi’ie, Jilid 1, Bab Solat Musafir) :


Pertama: Mestilah berada di dalam keadaan bermusafir iaitu perjalanan ke destinasi sekurang-kurangnya dua marhalah.

Solat yang telah masuk waktunya tetapi belum ditunaikan sebelum memulakan perjalanan tidak boleh diqasarkan kerana dia belum dikatakan sebagai musafir ketika solat tersebut wajib ke atasnya.

Sebagai contoh: Ali mahu pergi ke Johor Bahru, ketika dia hendak bertolak(masih di rumah) waktu zohor sudah pun masuk, maka dia wajib menunaikan fardu Zohor bukan menangguhkan solat fardu itu di luar untuk diqasarkan dan dijamakkan dengan Asar. Ini kerana setiap muslim diwajibkan mengerjakan solat fardu apabila masuknya waktu solat.


Kedua: Perjalanannya telah melepasi pagar qaryah(ia boleh diterjemahkan sebagai kawasan kampung, taman perumahan, mukim atau daerah mengikut uruf setempat).

Anda boleh memilih melepasi kawasan perumahan jika anda tinggal di kawasan taman perumahan atau kampung, ia dikira sebagai kawasan boleh dianggap sebagai kawasan bermukim menurut Imam al-Rafi’ie.

Orang yang masih berada di dalam kawasan pagar qaryahnya atau kawasan bangunan qaryahnya tidak dinamakan musafir. Ini kerana perjalanan tersebut hanya bermula ketika melepasinya dan akan berakhir apabila sampai semula ke kawasan itu. Oleh itu, tidak harus mengqasarkan solat kecuali solat yang wajib atasnya dan melakukannya dalam lingkungan tempoh musafir tersebut. Hal ini berdasarkan hadith yang diriwayatkan oleh Saidina Anas bin Malik Radiyallahu ‘anhuma, beliau berkata:


صَلَّيْتُ الظُّهْرَ مَعَ النَّبِيِّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ بِالْمَدِينَةِ أَرْبَعًا وَبِذِي الْحُلَيْفَةِ رَكْعَتَيْنِ

Maksudnya: “Aku menunaikan solat Zohor bersama-sama Nabi Sallallahu ‘alaihi wa sallam di Madinah 4 rakaat dan solat Asar di Zulhulaifah 2 rakaat. (Hadith riwayat Imam Bukhari dan Muslim)

*Zulhulaifah terletak di luar kawasan bangunan Madinah.

Hadith di atas menunjukkan Nabi Sallallahu ‘alaihi wa sallam mengqasarkan solat setelah berada di luar kawasan permukiman, iaitu Nabi tidak bersolat musafir ketika masih berada di Madinah.


Ketiga: Tidak mengikuti imam solat yang bermukim jika ingin mengqasarkan solat.

Jika mengikuti imam yang bermukim, anda tidak perlu mengqasarkan solat tetapi boleh berniat jamak dengan solat fardu yang lain dan selepas itu boleh disusuli dengan mengqasarkan solat yang seterusnya.


Keempat: Tidak berniat menetap selama empat hari atau lebih di tempat yang dituju selain pada hari mula sampai dan pada hari akan keluar dari destinasi.

Apabila berniat menetap selama empat hari, jadilah tempat yang dituju itu seolah-olah negerinya atau tempat tinggalnya yang tetap. Oleh itu dia tidak boleh bersolat qasar lagi di situ dan haknya untuk bersolat musafir masih diharuskan semasa dalam perjalanan sahaja.

HUKUM YANG DISALAH FAHAM

Syarat ke-4 merupakan perkara yang paling disalah ertikan oleh ramai orang. Sehingga mereka menyangka jika sudah merancang untuk menetap di sesuatu tempat (contohnya) 2 minggu, maka mereka menyangka masih boleh menjamak dan mengqasarkan solat dalam tempoh tiga hari. Sedang ia adalah sangkaan yang salah dan tidak bertepatan dengan apa yang termaktub di dalam kitab-kitab Fiqh Mazhab Syafi’ie.

Jika seseorang yang menetap (contohnya) di Shah Alam merancang untuk berada (contohnya) di Kota Bahru selama 7 hari. Maka dia hanya dibenarkan untuk menjamak dan qasar ketika dalam perjalanan sahaja dan setibanya di destinasi dia sudah menjadi orang yang bermukim.

MENGAPA TIDAK BOLEH LAGI JAMAK DAN QASAR?

Ini kerana apabila seseorang itu berazam untuk menetap (contohnya) di Kota Bahru selama 4 hari atau lebih, ini bermakna ia telah berniat bermukim di destinasi itu. Apabila dia sampai ke destinasi tersebut maka dia sudah mendapat status orang yang bermukim bukan lagi musafir. Sedangkan rukhsah(keringanan) solat musafir hanya diizinkan oleh Allah Ta’ala bagi orang yang berstatus musafir, sepertimana Allah berfirman di dalam surah al-Nisa’, ayat 101:

} وَإِذَا ضَرَبْتُمْ فِي الْأَرْضِ فَلَيْسَ عَلَيْكُمْ جُنَاحٌ أَنْ تَقْصُرُوا مِنَ الصَّلَاةِ } النساء: 101

Maksudnya: “Dan apabila kamu musafir di muka bumi, maka kamu tidaklah berdosa “mengqasarkan” (memendekkan) sembahyang.”

Permasalahan ini telah dijelaskan oleh Imam al-Nawawi Rahimahullah di dalam karangannya ‘Mihaj al-Tolibin’, menurut beliau:

ولو نوى إقامة أربعة أيام بموضع انقطع سفره بوصوله، ولا يحسب منها يوما دخوله وخروجه على الصحيح

Maksudnya: “Jika seseorang berniat mukim(iqamah) selama 4 hari di destinasi maka terputus (hukum) musafirnya dengan ketibaannya (di destinasi) dan tidak dikira dari tempoh itu hari dia masuk (ke destinasi) dan keluar (dari destinasi) menurut pendapat yang sahih.”

Menurut kenyataan Imam Nawawi di atas, tempoh seseorang itu mendapat status mukim ialah 4 hari, jika seseorang itu berazam atau berniat untuk menetap (contohnya) Kota Bahru selama 3 hari atau kurang dari itu, maka dia masih boleh melakukan solat musafir(jamak & qasar) selama tempoh itu walaupun sudah sampai atau berada di destinasi. Ini kerana dia masih dalam keadaan musafir.

APAKAH MAKSUD ‘TIDAK TERMASUK HARI KELUAR DAN MASUK’?

Menurut mazhab Syafi’ie, tempoh untuk menentukan seseorang itu berstatus mukim ialah menetap di sesuatu tempat selama 4 hari atau lebih, tetapi tidak dikira hari perlajanan ke destinasi dan hari pulang.

Sebagai contoh:

Situasi 1:

Ahmad akan bercuti di Kota Bahru selama 7 hari iaitu dari hari Isnin hingga Ahad. Menurut perancangan, Ahmad akan bertolak dari Shah Alam pada hari Isnin dan akan bertolak pulang dari Kota Bahru pada hari Ahad. Jadi tempoh sebenar Ahmad berada di Kota Bahru ialah 5 hari setelah tolak hari pergi dan pulang. Menurut kiraan tersebut, Ahmad secara otomatik telah berniat bermukim di Kota Bahru iaitu lebih dari 3 hari. Dengan ini, setiba Ahmad di Kota Bahru beliau tidak boleh lagi solat musafir.

Situasi 2

Berlainan pula jika Ahmad akan bercuti di Kota Bahru selama 5 hari iaitu dari hari Isnin hingga Jumaat. Menurut perancangan, Ahmad akan bertolak dari Shah Alam pada hari Isnin dan akan bertolak pulang dari Kota Bahru ke Kuala Lumpur pada hari Jumaat. Jadi tempoh sebenar Ahmad berada di Kota Bahru ialah 3 hari setelah tolak hari pergi dan pulang. Ini bermakna Ahmad masih lagi berstatus musafir meskipun sudah tiba di Kota Bahru kerana keberadaannya di sana kurang dari 4 hari.

APAKAH HUJAH ATAU DALIL MAZHAB SYAFI’IE TENTANG TEMPOH MUKIM BERDASARKAN 4 HARI?

Hujah Imam al-Syafi’ie berdalilkan sepotong riwayat yang diriwayatkan di dalam Sahih Imam Bukhari dan Muslim(dengan lafaz Imam Muslim):


عن الْعَلَاءَ بْنَ الْحَضْرَمِيِّ، يَقُولُ: سَمِعْتُ رَسُولَ اللهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ يَقُولُ: “لِلْمُهَاجِرِ إِقَامَةُ ثَلَاثٍ بَعْدَ الصَّدَرِ بِمَكَّةَ”، كَأَنَّهُ يَقُولُ لَا يَزِيدُ عَلَيْهَا.


Maksudnya: Saidina al-‘Ala bin al-Hadrami Radiyallahu ‘anhu berkata, ‘aku mendengar Rasulullah Sallallahu ‘alaihi wa sallam bersabda’, “Mukim bagi Muhajir selama 3 hari di Mekah selepas kembali dari Mina”, ‘Seolah-olah Baginda menyatakan tidak lebih dari tempoh itu’.


Menurut Imam Ibn Hajar al-‘Asqallani di dalam Fathul Bari, hadith ini memberi maksud bahawa Nabi Sallallahu ‘alaihi wa sallam melarang golongan Muhajirin –Radiyallahu ‘anhum- bermukim di Mekah sebelum pembukaan kota tersebut.

Menurut Imam Nawawi pula(juga dalam Fathul Bari), hadith ini menjelaskan bahawa Baginda Sallallahu ‘alaihi wa sallam mengharamkan golongan Muhajirin bermastautin di Mekah.


Menurut Imam Ibn Hajar lagi:

ويستنبط من ذلك أن إقامة ثلاثة أيام لا تخرج صاحبها عن حكم المسافر

Maksudnya: Pengajaran yang boleh diambil dari itu(hadith), sesungguhnya menetap selama tiga hari tidak mengeluarkan seorang itu dari hukum musafir.


Berdasarkan hadith sahih di atas dan penjelasan dari kedua-dua imam menunjukkan bahawa tempoh menetap yang melebihi dari tiga hari(iaitu 4 hari dan ke atas) adalah tempoh yang tidak melayakkan seseorang menjadi seorang musafir.


Hadith dikuatkan lagi dengan tindakan Saidina Umar al-Khattab Radiyallahu ‘anhu yang tidak membenarkan golongan kuffar ahli zimmah menetap di bumi Hijaz dan beliau membenarkan para peniaga dari kalangan ahli Zimmah menetap selama tiga hari sahaja.(Rujuk: al-Talhis al-Habir)


Selain itu sepertimana yang diriwayatkan oleh Imam Malik di dalam al-Muwatta’ (Riwayat Muhammad bin al-Hasan) bahawa Saidina Umar membenarkan golongan Yahudi dan Nasrani berada di Madinah selama tiga hari untuk mendapatkan keperluan mereka dan tidak boleh seorang di antara mereka menetap lebih dari tempoh tersebut. (Rujuk: Ifadah al-Raghibin)


Tindakan Saidina umar menunjukkan bahawa beliau tidak mahu golongan kuffar bermukim dan menetap di Tanah Haram, lalu beliau hanya membenar golongan ini dalam keadaan musafir sahaja. Ini lah dalil yang menjadi asas Imam al-Syafi’ie Radiyallahu ‘anhu dalam menentukan tempoh permukiman.

BAGAIMANA PULA RIWAYAT NABI PERNAH MENGQASARKAN SOLAT LEBIH DARI 3 HARI?

Sememangnya terdapat riwayat sahih yang menunjukkan baginda pernah mengqasarkan solat ketika musafir lebih dari 3 hari. Ini seolah-olah pada zahirnya, mazhab Syafi’ie bertentangan dengan Sunnah. Riwayat yang dimaksudkan ialah:


عن عمران بن حصين رضي الله عنه قال: “غزوت مع رسول الله صلى الله عليه وسلم ، وشهدت معه الفتح، فأقام بمكة ثماني عشر ليلة، لا يصلي إلاّ ركعتين“. رواه أبو داود

Maksudnya: Saidina Imran bin Husain Radiyallahu ‘anhu berkata, “Kami pergi berperang bersama-sama Rasulullah Sallallahu ‘alaihi wa sallam dan aku menyertai Baginda ketika pembukaan kota Mekah, lalu Baginda menetap di Mekah selama 18 hari dan Baginda tidak mengerjakan solat melainkan dua rakaat(qasar)”. (Hadith riwayat Imam Abu Daud)


Pendirian mazhab Syafi’ie mengenai hadith ini, apabila seseorang berniat tinggal di sesuatu tempat yang TIDAK PASTI TEMPOH MENETAP di sesuatu tempat kerana MELAKUKAN TUGAS YANG BELUM TENTU TAHU BILA SELESAINYA, maka dia boleh mengqasarkan solat sehingga 18 hari tidak termasuk hari pergi dan pulang. Berdasarkan hadith di atas, Rasulullah Sallallahu ‘alaihi wa sallam telah menetap selama tempoh tersebut pada tahun pembukaan kota Mekah kerana memerangi puak Hawazin dan Baginda mengqasarkan solatnya kerana Baginda tidak pasti berapa lama Baginda terpaksa tinggal di situ. (Rujuk: al-Fiqh al-Manhaji atau Ifadah al-Raghibin)


Isu ini juga dijelaskan oleh Imam al-Nawawi di dalam ‘Minhaj al-Tolibin’:

ولو أقام ببلد بنية أن يرحل إذا حصلت حاجة يتوقعها كل وقت قصر ثمانية عشر يوما, وقيل: أربعة، وفي قول: أبدا.

Maksudnya: “Jika seseorang menetap di sebuah negeri dengan niat bahawa dia akan meninggalkan (negeri itu) jika tercapai hajatnya(selesai sesuatu urusan) seperti yang dijangkakan, maka dia boleh qasar setiap waktu selama 18 hari. Ada pendapat lain selama 4 hari, juga terdapat qaul menyatakan selama-lamanya.”


Walaubagaimana pun, pendapat yang muktamad di dalam Mazhab Syafi’ie ialah tidak lebih dari 18 hari iaitu tidak termasuk hari pergi dan pulang. Hukum keringanan ini(jamak & qasar selama 18 hari) hanya untuk sesiapa yang tidak tahu atau tidak pasti berapa lama dia akan berada di sesuatu destinasi kerana urusan belum pasti selesai.


Sebagai contoh: Ali mengidap satu penyakit dan penyakit ini hanya boleh dirawat di Singapura. Tempoh rawatan itu tidak boleh dipastikan oleh pakar perubatan. Lalu Ali pergi bermusafir ke Singapura dalam keadaan tidak pasti berapa lama di akan menetap di Singapura kerana bergantung kepada tempoh rawatan yang tidak pasti. Jadi dalam situasi ini, Ali boleh menjamak dan qasar solatnya selama 18 hari tidak termasuk hari pergi dan pulang.


Wallahu A’lam


Rujukan:

منهاج الطالبين وعمدة المفتين, الإمام محي الدين أبو زكريا يحيى بن شرف النووي

الفقه المنهجي على مذهب الإمام الشافعي, الشيخ الدكتور مصطفى الخن, والشيخ الدكتور مصطفى ديب البغا, والشيخ على الشربجي

إفادة الراغبين بشرح وأدلة منهاج الطالبين, الشيخ الأستاذ الدكتور مصطفى ديب البغا

فتح الباري شرح صحيح البخاري, الإمام الحافظ أحمد بن علي بن حجر العسقلاني

التلخيص الحبير, الإمام الحافظ أحمد بن علي بن حجر العسقلاني

Friday 12 May 2017

MUSLIMAH VS PEREMPUAN


Duhai muslimah..
Sebenarnya apa definisi "mahal" pada pandangan kamu?

1- Bertudung labuh mahupun berniqab tetapi tak henti-henti mengupload gambar sendiri.

2- Anti couple tapi sering menunggu bakal imam dan menyatakan betapa rindunya pada si pemilik tulang rusuk.

3- Tunduk ke tanah smpai terlanggar tiang di alam realiti tapi di laman sosial tanpa segan silu melayan si ajnabi.

4- Benci pada artis kpop apatah lagi barat jangan disebut, tapi tak henti-henti memuja artis nasyid, imam muda, pencetus ummah sehingga dengn beraninya mengambil gambar bersama berdua.

Ya, saya sedar, tahu, arif.. betapa payahnya nak jadi mahal, betul-betul mahal..
Once,saya pernah terfikir bertudung labuh itu sudah cukup untuk jadi mahal..
Tapi saya silap, silap besar..smpai saya sedar apa yang dimaksudkan rasulullah 
" prmpuan itu fitnah terbesar buat llki "

Muslimah yang sebenar itu; ialah muslimah yang tidak memandang dan tidak dipandang..

Thursday 11 May 2017

MUDA SEBELUM TUA

Masa muda dan sihat ni, banyakkanlah solat. Kerana sujud itu nikmat. Berapa ramai orang tua yang nak sangat sujud, tapi Allah tarik nikmat kesihatan..Dah tak boleh nak rasa nikmat sujud, sebab kena solat atas kerusi..

Anda yang muda dan sihat ni, nikmatilah sekhusyuknya sujudmu. Boleh jadi sujudmu pada hari ini adalah sujud terakhirmu sebelum dijemput ilahi. 

Jangan hidup macam zombi. 

Kita hidup cuma sekali.
which means, peluang untuk masuk syurga hanya menggunakan satu nyawa.

Jadi,
Manfaatkanlah masa hidupmu..
Manfaatkanlah masa sihatmu..
Manfaatkanlah masa mudamu..

Kerna kelak, semua itu hanya menjadi impian dan kenangan yang akan luput dimamah usia..

Thursday 9 March 2017

UKHUWAH DAN ITSAR

Iman, fikrah, dan ukhuwah adalah ruh kepada Amal Islami dan organisasi. 

Istilah "ruh" memberi kita faham bahawa tanpa ruh, sesuatu jasad itu adalah mati dan tidak bernyawa. Jasad atau fizikal yng tidak bernyawa akan mengalami proses pereputan, pembusukan, dan kehancuran.

Kerana itu, demi menjaga kelangsungan Amal Islami, Imam Hasan Al-Banna sangat mengutamakan Tarbiyah sebagai satu-satunya cara menyuburkan Iman, Fikrah, dan Ukhuwah.

Syeikh Ali menceritakan sewaktu beliau da para Ikhwan disumbat ke dalam penjara oleh regim Gamal Abdul Nasir pada tahun 1960an, sel penjara kecil yang hanya sesuai dimuat untuk beberapa orang telah dipaksa isi seramai 12 orang, termasuk beliau. Di hujung sel kecil itu terdapat lubang tandas untuk sesiapa buang air besar dan kecil di khalayak teman sebilik. 

Bila tiba malam hari untuk tidur, ruang sempit sel tidak cukup untuk semua mereka tidur dengan susunan biasa. Ada teman yang terpaksa tidur dengan cara duduk. 

Akhirnya mereka mendapat susunan terbaik yang membolehkan kesemua mereka 12 orang tidur di atas lantai, iaitu susunan kepala bersilang kaki. Dengan kata lain, kepala-kaki-kepala-kaki.

Kepala teman yang terakhir adalah di lubang tandas tersebut. 

Hasil didikan Imam Hasan Al-Banna, setiap hari sejak petang lagi kesemua ahli sel telah berebut "booking" untuk tidur di lubang tandas tersebut.

Itu tahap ukhuwah yang tertinggi, iaitu A-l-Ithar (melebihkan mukmin lain, lebih dari diri sendiri).

Ini adalah satu keutamaan yang sangat agung dan besar, sebagaimana yang diriwayatkan dalam sebiah hadis, nabi SAW bersabda,

"Orang yang paling dicintai Allah adalah yang paling  banyak memberi manfaat kepada orang lain. Amalan yang paling dicintai oleh Allah adalah kesenangan yang diberikan kepada sesama Muslim, menghilangkan kesusahannya, membayarkan hutangnya, atau menghilangka  rasa laparnya. Sungguh, aku berjalan bersama salah seorang saudaraku untuk menunaikan keperluannya lebih aku sukai dari ber'iktikaf di masjid ini (Masjid Nabawi) sebulan lamanya. Barangsiapa berjalan bersama salah seorang saudaranya dalam rangka memenuhi keperluannya hingga selesai, maka Allah akan meneguhkan tapak kakinya pada hari ketika semua tapak kaki tergelincir. Sesungguhnya akhlak yang buruk akan merosak amal sebagaimana cuka yang merosak madu.."

- Diriwayatkan oleh Ibn ' Abid Dunya dengan sanad Hasan -

Justeru, kerana itu dakwah Ikhwan berkembang ke serata dunia. Jasad organisasinya hidup, bahkan sihat dan teguh, kerana ruh organisasinya segar dan kuat.

Ini mengingatkan kisah Ithar di zaman Rasulullah SAW, bila seorang sahabat mengajak seorang sahabatnya yang lain untuk makan di rumahnya yang mempunyai makanan cukup untuk seorang.

Bila tiba saat menjamah makanan, isterinya memadamkan lampu pelita, lalu tetamu itu makan dengan harapan tetamu dapat makan sepuasnya.

Sejarah sejak sebelum dan selepas merdeka menunjukkan banyak parti, NGO, kelab, persatuan dan badan di Malaysia yang telah mengalami pereputan dan lenyap ditelan zaman.

Berkata Syeikh Dr. Abdullah Azam Rahimahullah,
"Jika kalian berada dalam sebuah jamaah, maka janganlah kalian menganggap jamaah kalian yang paling benar sekali, sedangakn jamaah lain kalian anggap salah. Kerana para daie, mujahidin, dan orang-orang yang ikhlas dalam "iqomatud deen" selain kalian sangat banyak.

Maka kalian telah melakukan perbuatan dosa dengan menyombongkan diri kerana menyangka hanya jamaah kalianlah yang paling benar dan meremehkan jamaah yang lainnya serta mencela orang lain yang turut sama berjuang menegakkan syariat islam dengan mengatakan 'orang ini telah kafir', 'orang itu adalah perisik, sudah murtad, dan menjelek-jelekkan di hadapan orang lain.'

Janganlah kalian membatasi kebenaran itu hanya pada murobbi kalian saja dan ambillah kebanaran itu dari siapa saja serta hormatilah manusia.."

Moga Allah swt memelihara amal dakwah yang sedang kita perjuangkan di zaman penuh fitnah ini..

Allahumma Aamiin..  

Wednesday 28 December 2016

KAHWIN MUDA

Bro, kenapa hang sibuk sangat nak kahwin muda? Cer habaq sikit..

Jawapan common :

1- NAK ELAK MAKSIAT
2- NAK JAGA MATA/HATI

Adakah nilai perkahwinan hanya sekadar ini? Hanya sekadar ghairah mahu melakukan hubungan seks secara halal? Then lepas tu? Cerai? Cari orang lain pula?

Sebenarnya, benda ini perlu dilakukan sebelum berkahwin lagi.

Marriage is a big issue dude. It's about a lifetime. It's about responsibility. 

Marriage isn't all about you cuddle her on the bed. Isn't all about you kiss her on the forehead. Isn't about you hug her all the time. 

You also need to consider if someday you guys need to face financial problem. If someday she pregnants in the middle of her studies.

What should you do if someday you guys have some misunderstanding. How you control yourself untuk sabar dan tolerate dengan dia, untuk tak tinggikan suara pada dia, tak tengking dia, tak naikkan tangan pada dia. Atau yang perempuan pula bila ada masalah terus minta cerai. Yang lelaki pula sibuk nak kahwin lain.

Most importantly, marriage isn't a goal. It's higher level of journey in your life. We are Muslim. Our goal is to reach Allah's pleasure. Our goal is to reach the Jannah. Our goal is to breed a good children.

We have been created for purposes. As a servant, as a khalifah.

Then why you damaged your heart with a filthy bad deeds before marriage? Why you waste your time by thinking of him/her?

If we couldn't fulfill our amal fardhi and compulsary ibadah asked by Him, we couldn't even take care of our own heart, then why you are thinking of moving to another level of responsibility?

Seriously if you couldn't even take your leg to perform daily prayers, you cannot handle your heart problem, how do you expect you could take yourself to the heaven? And if you couldn't even take youself to heaven, how do you expext to take another?

Please, be serious in marriage. It's about the responsibilities you have to hold for your whole life and hereafter.

Make some preparation, pure your heart, build a good relationship with people, then make du'a and left the rest to Allah. He will surely arrange the best people to become your partner. You just have to believe, he never makes a mistake. He will give you when He knows you are ready.

Lastly, don't rush into marriage just because you worried most of your friends already heve a spouse. He will give you soon. He will. Have faith, and just believe in Him. 

May Allah bless us.. 

HIJRAH DAN BERUBAH

Hijrah itu tidak terikat dengan ruang dan waktu. Hijrah itu sifatnya berterusan, bahkan hijrah harus sentiasa dilakukan!

Kata kunci hijrah adalah "PERUBAHAN". Iaitu perubahan diri menuju ke arah yang lebih baik dalam segala hal.

Usah ragu dan risau akan duri-duri dan rintangan serta kata-kata cacian yang mungkin mencucuk apabila kita berada di atas jalan perubahan ini. 

Biarkan mulut orang terus berbunyi, kerana hijrah dan perubahan kita seharusnya adalah semata-mata kerana mengharapkan redha Allah. Jika redha Allah yang kita kejar, In Shaa Allah redha Allah lah yang kita akan dapat. Penilaian Allah itu lebih utama.

Kita tidak perlu buang masa nenonjolkan diri kita sebagai insan yang terbaik pada pandangan manusia, tapi berusahalah untuk jadi insan yang terbaik kerana Allah.

Try to be somebody in the eyes of Allah, even you are nobody in the eyes of people.

Mulakanlah langkah untuk berhijrah, sekalipun harus mengengsot! Kerana pemilik kunci syurga dan neraka tidak tergantung pada tangan dan mulut manusia.

Teruskan berhijrah kerana Allah, abaikan melodi sumbang yang menari-menari di sekitar kita, kerana kita takkan mati dikutuk, takkan juga hidup dipuji!  

SAYANG MAK ABAH

Ayah dan ibu, baba dan mama, abi dan ummi.

Walau apa pun gelaran mereka, namun mereka tetap insan yang sama. Insan biasa yang mempunyai ketulusan kasih sayang yang luar biasa.

Kasih ibu dan ayah tidak akan pernah sirna walaupun anak-anak pernah mengasari dan menyinggung perasaan mereka. 

Merekalah insan yang benar-benar mampu menjaga dan menyayangi kita tanpa mengaharapkan sebarang ganjaran, hadiah, mahupun penghargaan.

Seorang ibu, dialah yang telah bertarung nyawa untuk melahirkan kita ke dunia. Belaiannya memenuhi setiap ruang nadi kehidupan hingga mampu mendidik dan mengasuh kita untuk menjadi insan terbaik.

Seorang ayah, setiap titis keringatnya yang jatuh ke bumi, tidak ternilai harganya. Siang dan malam berpenat lelah mencari rezeki untuk kita, malah setiap permintaan kita akan cuba dipenuhi walaupun dalaam keadaan susah.

Begitu besar dan hebatnya pengorbanan seorang insan yang bergelar ibu dan ayah. 

Justeru, ketahuilah walau siapa pun kita, walau sehebat mana kita, walau berjaya setinggi langit pun, tetapi tanpa doa dan restu ibu ayah, maka tiadalah keberkatan dan ketenangan hidup.

Akhir kalam, hargai dan sayangilah ibu bapa walau siapa dan bagaimana pun mereka. Kerna bila mana mata mereka sudah tertutup, akan hilanglah sati keberkatan yang paling besar ke atas diri kita, iaitu DOA mereka.

BELAJAR KERANA ALLAH?

"Tuntutlah ilmu dari buaian dan liang lahad".

Frasa ini seiring dengan wahyu pertama yang diturunkan kepada rasul kita Muhammad SAW dengan kalimah " IQRA' " yang bermaksud " BACALAH".

Itulah antara kata-kata yang membuktikan  bahawa ilmu sangat penting dalam pembinaan tamadun manusia.

Kerana ilmu, penawar kepada penyakit dicipta. Kerana ilmu, bangunan pencakar langit dibina. Kerana ilmu, mampu membentuk jati diri manusia. 

Di zaman metropolitan ini, jika seseorang itu tidak mempunyai ilmu, mereka akan ketinggalan dan mengalami kesusahan dalam kehidupan. Baik dari perspektif ukhrawi mahupun duniawi itu sendiri.

Untuk itu, jika mahu memperoleh serta mendalami sesuatu ilmu, kita perlu berusaha dengan gigih kerana ilmu tidak datang sendiri. Bak kata peribahasa, yang bulat tidak datang bergolek, yang pipih tidak datang melayang.

Menurut Islam, ilmu pengetahuan adalah ukur tara yang jelas bagi membezakan antara seorang dengan seseorang yang lain.

Ini dijelaskan melalui firman Allah, " Katakanlah, adakah sama orang yang mengetahui dengan yang tidak mengetahui.." (Surah Az-Zumar : 9)

Oleh itu, jangan jadikan alasan kita terlalu sibuk dan tiada masa untuk menuntut ilmu. 

Buku ada untuk dibaca, "recording" ada untuk didengar, "Youtube" ada untuk dilihat, kelas "online" ada belajar, golongan asatizah ada untuk didekati.

Tinggal kita sahaja yang perlu menggerakkan diri sendiri dan inilah masanya kita menyental daki-daki kemalasan dalam diri. Kita tidak boleh selamanya mengharapkan bantuan orang sekeliling untuk "memapah" kita.

Takkan kita hendak biarkan diri kita ketinggalan dari menyumbangkan sesuatu yang terbaik untuk ummat ini? Sampai bila kehebatan umat Islam hanya disebut-sebut dalam sejarah yang akan luput dimamah masa, tanpa ada usaha untuk mengembalikan kegemilangannya pada masa kini?

Akhir kalam, tuntutlah ilmu. Kerana tidak akan diperoleh sesuatu ilmu dengan badan yang berehat!


Saturday 29 October 2016

BICARA SANG HAMBA

Beribu langkah ku berjalan,
Mencari sebuah ketenangan,
Duduk berjam-jam di meja bacaan,
Mencari puisi pengubat hati..

Oh aku terlupa..

Puisi indah sudah tersedia,
Dalam genggamanku sejak tadi..

Semushaf kalam-kalam indah sudah terangkai,
Secangkir barakah kalam ilahi sudah berbingkai,
Memancarkan puisi cinta Si Maha Tinngi..

Ku selak helaian demi helaian,
Nah terbentang Surah Ar-Rahman..

Maka yang mana satu antara nikmat-nikmat Tuhan kamu,
Yang kamu hendak dustakan?

Hati terpana meraung tanpa melodi..

Ya Rabb..

Sungguhlah aku ini,
Sangat lemah dalam bermujahadah..

Semangatku tidak setanding kekuatan Sumayyah,
Cintaku tidak seagung kasih Rabiatul Adawiyah,
Peribadiku tidak semulia sifat Fatimah Az-Zahrah..

Tuhan,

Hanya padaMu ku serahkan seluruh nadiku,
Sungguh hidup dan matiku hanyalah untukMu,
Kau berhak di atas segalanya..

Ketenanganku jua datangnya dariMu.

Mungkin aku terlupa,
Aku hanya hamba biasa..

Maafkan aku, Tuhan..

Thursday 27 October 2016

SEDEKAH SAMPAH

Kalau berniaga contohnya jual nasi lemak, kalau mahu bersedekah sebaiknya waktu awal mula menjual.. Lebih baik waktu lauk pun masih panas..

Bukan sebab tak habis jual pergi sedekah kat orang sebab sayang nak buang dalam tong sampah..

Ingat lagi kisah Habil dan Qabil yang masing-masing memberikan sedekah kepada Allah untuk dinilai? Seorang memberi hasil yang baik, seorang lagi memberikan hasil yang kurang baik. Maka Allah telah memilih hasil yang baik.

Maksud sebenar sedekah adalah kita keluarkan apa yang kita sayang, bukan beri sisa atau benda yang mahu dibuang..

Tidak salah hulurkan makanan yang tidak habis kepada mereka yang memerlukan..

Tapi sesekali tu cuba belajar menghayati apa itu nilai sedekah yang sebenar..

Begitu juga jika kita mahu bersedekah pada seekor kucing, sebaiknya kita berikan ikan atau kopekkan sedikit isi dari ikan yang kita sedang makan.. Bukannya beri tulang sampai kucing tu tercekik..

Kadang, adakala kita rasa kita seperti bersedekah, tapi hakikatnya, yang kita beri itu adalah sampah!

Teringat kisah kaum Muhajirin dan Ansar yang saling bantu-membantu antara satu sama lain. Ada antara mereka yang sanggup menawarkan tempat tinggal, malah ada yang menawarkan isteri!

Tapi kita, baru diuji dengan sebungkus nasi lemak dan seekor ikan goreng pun dah tewas!

SYAITAN BODOH KE KAU YANG BODOH?

Syaitan itu tidak bodoh..

Bila seseorang lelaki berjaya menahan pandangannya dari melihat perempuan seksi, maka syaitan akan menukar taktik lain..

Iaitu dengan membuat mata itu suka melihat kepada muslimah yang bertudung labuh, berjubah, dan berniqab..

Yang perempuan, jangan ingat kamu terlepas..

Sekali lagi, syaitan itu tidak bodoh..

Jika selama ini kamu mampu menahan diri dari melihat abam-abam sado, maka syaitan akan mengubah taktik dengan membuat mata kamu tertarik untuk melihat lelaki yang berjubah, berjanggut sejemput, imam muda, pencetus ummah, daie millenia, dan sebagainya..

Jika selama ini kamu mampu menahan diri untuk menahan diri dari couple dan dating, maka syaitan akan menukar kepada "ukhuwah fillah couple halal"..

Kejut tahajud, istikharah cinta..Bergambar berduaan antara 'ostad' 'ostajah'.. Yang ostajah hujung sebelah kiri, yang ostad hujung sebelah kanan..Sambil kedua-duanya buat muka MALU TAPI MAHU..

Hati-hati, syaitan itu sangat licik!

RUKUN SOLAT

RUKUN SOLAT

RUKUN SOLAT TERBAHAGI 3, IAITU :-

1- RUKUN QALBI ( DALAM HATI)

2- RUKUN FI'LI ( PERBUATAN)

3- RUKUN QAULI (PERKATAAN)


13 RUKUN SOLAT

1. Niat semasa takbiratul ihram (contoh niat: ''Aku solat fardhu zuhur'' - sudah memadai)

2.  Berdiri betul - bagi yang berkuasa

3. Takbiratul ihram

4. Membaca surah al-fatihah

5. Rukuk - iaitu membongkok badan ke hadapan sekurang-kurangnya sampai tangan ke lutut

6. Iktidal - iaitu bangun semula daripada rukuk

7. Sujud - iaitu dengan melibatkan tujuh anggota sujud (dahi, dua tapak tangan, dua lutut, dua ibu jari kaki)

8. Duduk antara dua sujud

9. Duduk tahiyat akhir

10. Membaca tahiyat akhir

11. Selawat ke atas nabi Muhammad dalam tahiyat akhir

12. Ucapan salam yang pertama

13. Tertib - iaitu dengan mengikut susunan semua di atas


MOGA BERMANFAAT.. =)

MANDI WAJIB

6 PERKARA YANG MEWAJIBKAN MANDI:

1- BERSETUBUH

2- KELUAR MANI

3- MENINGGAL DUNIA

4- HAID

5- NIFAS

6- WILADAH


RUKUN MANDI WAJIB :

1- NIAT 
    ( SAHAJA AKU MANDI WAJIB / JUNUB UNTUK MENGHILANGKAN HADAS KERANA ALLAH TAALA) 
* KETIKA AIR SAMPAI KE BADAN *

2- HILANGKAN SEGALA KEKOTORAN DAN NAJIS DI SELURUH BADAN.

3- RATAKAN AIR MUTLAK
    ( AIR PAIP, AIR SUNGAI, AIR PERIGI, AIR MATA AIR, AIR HUJAN, AIR EMBUN, AIR SALJI, AIR LAUT ) KE SELURUH ANGGOTA BADAN BERMULA DARI KEPALA ( TERMASUK CELAH-CELAH RAMBUT) HINGGA KE SELURUH KULIT BADAN.

BERUBAH TAK BERMAKNA TERUS SEMPURNA

Dia..

Yang dahulunya jahat,

Yang dahulunya tidak suka ditegur,
Yang dahulunya tidak menutup aurat,
Yang dahulunya kaki disko,
Yang dahulunya kaki botol,
Yang dahulunya kaki lepak,
Yang dahulunya kaki dadah,
Yang dulunya tidak menjaga ikhtilat,
Yang dulunya suka bergaduh,
Yang dahulunya langsung tidak mempunyai walau sezarah kebaikan..

Tapi kini,


Sudah berhijrah menjadi seorang yang lebih baik,

Seorang yang sedang berusaha meninggalkan karat-karat jahiliah, 
yang pernah ada dalam dirinya suatu ketika dahulu,
Seorang yang sudah punya secebis kebaikan dalam dirinya..

Namun,


Dia masih orang yang sama,

Yang suka ketawa,
Suka berjenaka,
Kasar,
Cakapnya kadang merapu,
Masih dengan hobi lama..

Berhijrah,


Bukan bermakna dia terus berubah menjadi orang yang baru..


Jangan hanya kerana sedikit penghijrahannya,

Dia terus diangkat menjadi alim sempurna,
Tahu hukum segala..

Hakikatnya, 


Dia masih manusia biasa,

Punya dosa,
Punya khilaf..

Mengenal orang yang dikagumi,

Usah terlalu hampir..

Dikhuatiri nanti,

Tidak dapat menahan hati pabila terlihat kekurangan atau kelemahannya..

Kerna semakin sempurna gading,

Semakin ketara retaknya..

Walau sesempurna mana pun dia,

Tidak mungkin dia jadi malaikat..

Malang, ramai manusia yang jadi malaikat ketika mengenal manusia lain..


Lalu, dia merasa hampa kerana yang dikaguminya tidaklah seindah mana..

Seolah-olah dia tidak sedar, yang dilihatnya juga adalah manusia sepertinya..

Mohon pada semua,
Tegur dia jika dia silap,
Dia terbuka untuk terima..

Tapi satu dia pinta,

Selarikanlah akal dan adab saat menegur..

Kerna sumbu api yang baru ingin menyala,

Akan terus terpadam dan tidak dapat digunakan lagi,
 jika terus dijirus dengan air..

Maafkan dia, andai dosa dia terpalit pada kalian..




Wednesday 26 October 2016

AIR RUQYAH PENAWAR KE?

Baru2 ni saya terbaca satu iklan, "(Air Ruqyah - Self healing - Tak perlu ke hospital - Mampu menyembuhkan pelbagai penyakit - Mampu membunuh sel kanser - Mampu menurunkan darah tinggi - Mampu menghilangkan kencing manis - Mampu menyembuhkan penyakit jantung - Anda sudah tidak perlukan doktor - Hanya perlukan air kami - Sila hubungi kami untuk tempahan)"

Semakin hari kita lihat semakin galak penggunaan air ruqyah dalam promosi, boleh menyembuhkan penyakit jantung la, darah tinggi la, kencing manis la, kanser la dan segala macam jenis penyakit lain TANPA PERLU MERUJUK KEPADA DOKTOR.

Kadangkala saya kasihan melihat pelajar medic, pharmacy, n etc. Punyalah susah mereka nak belajar kenal ubat sampai 6-7 tahun di universiti, sehingga tidak tidur malam semata2 mahu menghafal jenis2 ubat.

Sekali datang mereka2 yang bergelar "ostad jadian", pakai kopiah, bercelak sikit, terus mengaku mampu sembuh macam2 penyakit. Dijamin mujarab dan tak perlu pergi hospital pula tu. Ikhlas kerana Allah. Tup2 pegi kaunter, "sebotol kecik 300 ringgit cik.." *tersedak*

Saya memetik kata-kata Pengerusi Gabungan Persatuan Pengamal Perubatan Islam Malaysia (Gappima), Mohd. Fauzi Mustaffa, beliau berkata :

"Prinsip perubatan Islam itu sendiri ialah kita mengaku bahawa hanya Allah sahaja boleh menyembuhkan penyakit dan bukannya disebabkan oleh air, makanan dan bahan-bahan lain.."

"Oleh itu, perbuatan sebahagian para pengusaha yang mengeluarkan iklan dan testimoni yang mengelirukan orang ramai, dibimbangi boleh mendatangkan fitnah kepada perubatan Islam malah agama tersebut sendiri."

"Sebagai contoh, pesakit menghidap barah meminum air yang dijampi al-Quran, selepas minum beliau tidak sembuh."

"Maka orang ramai akan kata, apalah ayat-ayat suci al-Quran tidak menyembuhkan sedangkan testimoni dan iklan air jampi mendakwa boleh mengubat penyakit."

"Jadi dalam soal ini, boleh membawa fitnah kepada al-Quran itu sendiri sekiranya masyarakat tidak dibimbing dengan mendidik mereka bahawa penyakit boleh diubati dengan hanya izin Allah" 



-Mohd. Fauzi-




Maaf, "even though" saya mengambil bidang pengajian islam di universiti islam, kalau saya sakit, saya takkan jumpa "ostad" dulu, saya akan jumpa doktor dulu sebagai ikhtiar yang pertama. Jika tidak berjaya, baru saya akan ikhtiar benda lain.


Memang, doktor bukan Tuhan, tapi air ruqyah pun bukan sebab sembuhnya sesuatu penyakit melainkan dengan izin Allah.

Kita kena faham, profesion sebagai seorang doktor adalah satu entiti yang paling berautoriti dalam menangani hal2 yang berkaitan dengan kesihatan. 

Setiap golongan profesional ada autoriti dan prioriti mereka yang tersendiri.

Tapi kenapa bila hal2 yang kadang bagi saya bukan autoriti seorang yang bergelar ustaz untuk menyelesaikannnya, kita rujuk juga. 

Sebagai contoh, anak demam panas jumpa ustaz minta air penawar, padahal bila check anak kena denggi. Bila barang hilang jumpa ustaz, bukan nak buat report polis. Hatta isteri nak bersalin pun jumpa ustaz.

Mahunya lepas ni ada pula wujud nasi lemak ruqyah buatan air tangan ustaz Sufi, sebungkus RM29.90 dan dijamin tanpa kolestrol. 

Masyarakat pun berbondong2 beli. Haih la masyarakat.

Perniagaan adalah satu pekerjaan yang sangat digalakkan oleh nabi. Oleh itu, janganlah kita cemarkan konsep perniagaan itu sendiri melalui unsur-unsur penipuan. Apatah lagi jika unsur penipuan tersebut melibatkan isu agama.
Semoga keimanan menjadikan kita semakin matang.
Wallahu a'lam.